جوانه های فردا

  • 7451
  • 189 مرتبه
صورتی ملایم دخترانه

صورتی ملایم دخترانه

1401/03/07 01:03:50 ب.ظ

روز دختر و سه پیشنهاد به دختران نوجوان برای زندگی زیباتر

اشاره: دخترها را نه‌فقط به «صورتی ملایم دخترانه» که انگار رنگ ثبت‌شدهٔ آن‌هاست، با چه نشانه‌ای می‌توان شناخت؟ شاید اگر بخواهیم رنگ، چهره و لباس ملایم را کنار بگذاریم «روحیهٔ ملایم دخترانه» مهم‌ترین ویژگی این مخلوقات خاص پروردگار باشد. در این نوشتار به شما کمک می‌کنیم از این روحیه، با انتخاب‌های بهتر خود محافظت و مراقبت کنید.

 
مراقب سلامت خود باشید!

وقتی حال خوبی داریم، حاضریم از خودمان مراقبت بیشتری کنیم، ولی زمانی که بی‌حوصلگی و بدحالی به جان ما رخنه می‌کند، گمان می‌کنیم هر نوع سرگرم شدنی، مرهمی بر دردهای ماست؛ درحالی‌که شاید نمکی بر زخم‌ها و هنگامه‌ای برای جراحت‌های جدید باشد. برخی از ارتباط‌های بی‌حساب ریشه در مشکلات روحی ما دارند. فرد افسرده‌ای را تصور کنید که از ارتباط‌های واقعی فاصله گرفته و دل‌خوش به تلفن همراهی است که در کف دست او جا خوش کرده است. او از مدیریت زمان منصرف شده و تمام تلاش خود را برای آرام گرفتن به هر روشی به کار می‌بندد، ولی هرچه وقت بیشتری سپری می‌شود، بی‌حوصلگی فزون‌تری محاصره‌اش می‌کند. نمی‌دانم تاکنون چنین تجربه‌ای داشته‌اید یا نه! در دنیای واقعی هم گاهی از سرخوشی بیمارگونهٔ خود دست به رابطه‌های خطرناکی می‌زنیم که خودمان هم تعجب می‌کنیم یا آن‌قدر احساس تنهایی بر ما چیره می‌شود که حاضر می‌شویم بر هر دیوار شکسته‌ای تکیه کنیم. این نوسان‌های خطرناک، گاهی می‌توان سرنوشت ما را تحت تأثیر قرار دهند. اگر بپذیریم که همهٔ ما اندکی از چاشنی جو گیر شدن را در وجود خود داریم، آن‌وقت وضعیت جدی‌تر هم خواهد شد.


 پیشنهاد:

زمانی که حال خوبی ندارید، سعی کنید تنها نمانید. حداقل برای تصمیم‌های مهم خود فرصت بیشتری به خودتان بدهید و تمرین کنید تا در این شرایط، تصمیمتان را دوباره خوانی کنید. همیشه یک پایگاه عاطفی سالم برای خود در نظر بگیرید که هنگام بی‌حوصلگی یا عصبانیت‌های ویرانگر، بتوانید احساسات منفی و مثبت خود را با او در میان بگذارید. مادر، یکی از اعضای خانواده، دوست امین از جنس خودتان؛ یا گاهی انس با خداوند و در میان گذاشتن مسائل با پروردگار، می‌تواند این حال خوب و هماهنگ را در شما ایجاد کند. آن‌وقت است که کارهای حساب‌شدهٔ بیشتری از شما سر می‌زند.


به آسمان نگاه کنید!

دنیای زیبای نوجوانی، سکوی پرشی است به سمت معنویت. دل ما بی‌قرار خداوندی است که وجود ما از او سرچشمه می‌گیرد و به خواست او زندگی می‌کنیم. گرایش ما به معنویت، هدیه‌ای است که خداوند در نهاد ما گذاشته و مانند دعوت‌نامه‌ای است که ما را به‌سوی خدا و خوبی‌ها فرامی‌خواند. جالب است بدانید یکی از ستون‌های موفقیت، همین مأنوس بودن با خداوند، قرآن، مسجد، پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و یاد شهدایی است که در آسمان معنویت درخشیده‌اند. دل ما می‌تواند بانکی از سرمایه‌های معنوی باشد که در فرازوفرودهای زندگی از پس‌انداز آن به‌خوبی بهره ببریم.


پیشنهاد:

الف) ایمان ما با آگاهی رشد می‌کند. هرقدر اطلاعات بیشتری دربارهٔ دین و معنویت داشته باشیم، الگوهای معنوی را بشناسیم و برای کسب دانش دینی وقت بگذاریم، به موفقیت بیشتری دست پیدا می‌کنیم.

ب) زندگی و محیطی که دران هستیم، تأثیر زیادی بر روحیهٔ معنوی ما دارند. مراقب دوستان خود باشیم و آن‌هایی که هم‌سفر خوبی برای سفر معنوی هستند را جدی‌تر بگیریم.

ج) میانه‌روی را از یاد نبریم تا بتوانیم برنامه‌های معنوی را در درازمدت باعلاقهٔ بیشتر انجام دهیم.

د) باهوش باشیم و کارهای زیادی که می‌توانند سرعت معنوی ما را بیشتر کنند، شناسایی و اجرا کنیم. یادمان باشد که معنویت در دل یک زندگی خوب جا دارد.

ه) یک برنامهٔ معنوی نیاز به تمرین و پیگیری دارد. می‌توانید برخی از کارها را به‌صورت یک قانون منظم در زندگی خود پیاده کنید.

و) در مسیر معنوی هم ممکن است تله‌هایی وجود داشته باشد. مراقب معنویت‌های تقلبی که بعضی‌ها آن را ادعا می‌کنند، باشیم.

ز) برای تقویت روحیهٔ اخلاقی و معنوی خود، هرازگاهی به دیدن کسانی بروید که این مسیر را با موفقیت سپری کرده‌اند.

ح) با یک کارشناس معنوی در ارتباط باشیم تا اطلاعات درست‌تری کسب کنیم و در دام‌های این مسیر گرفتار نشویم.


رژیم ارتباطی بگیرید!

یکی از دغدغه‌های دوران نوجوانی، حفظ تناسب‌اندام و روی آوردن به رژیم‌های غذایی برای فرار از اضافه‌وزن است. خیلی از دختران نوجوان ترجیح می‌دهند از لذت خوراکی‌های خوشمزه صرف‌نظر کنند تا ظاهری شیک و موردتوجه داشته باشند. آیا تاکنون فکر کرده‌اید که رژیم گرفتن فقط در امر تغذیه نیست و می‌توان در زمینه‌های دیگر هم از خود مدیریت نشان داد؟ میانه‌روی در هریک از مسائل روزمره، یک نشان طلایی است که زندگی عاقلانه به گردن ما می‌آویزد و از ما افرادی موفق می‌سازد. جالب است بدانید هرقدر کنترل بیشتری روی خود داشته باشیم، احساس رضایت بیشتری می‌کنیم و هر جا که احساس کنیم توان مهار کردن خودمان را نداریم، شکایت‌های درونی فعال می‌شوند. این خودکنترلی از ساده‌ترین تا مهم‌ترین مسائل زندگی را دربر می‌گیرد؛ از نخوردن آنچه که خیلی دوستش داریم تا نظارت روی درس خواندن.


پیشنهاد:

در برقراری ارتباط با دیگران به هر شیوه‌ای که باشد، رژیم بگیرید. معنایش چند قانون ارتباطی ساده ولی مهم است: و با هرکسی ارتباط نداشته باشید.

برای رابطه‌های خود قانون تعریف کنید.

به‌محض مشاهدهٔ زیاده‌روی در رابطه، آن را مدیریت کنید.

به نظر اهل‌فن و والدین در رابطه‌ها توجه کنید.

برای خودتان ارزش قائل شوید و از ارتباط با کسانی که هیچ سنخیتی با شما و اصالت خانوادگی‌تان ندارند، بپرهیزید و مراقب رابطه‌های سمی باشید تا سالم بمانید. نه گفتن به پیشنهادهای ارتباطی که به تشخیص شما می‌تواند مشکل‌ساز باشد، یکی از مهارت‌های دوست‌داشتنی است که با آن احساس قدرت می‌کنید و به معنای واقعی توان مدیریت شما را روی خودتان نشان می‌دهد.

دخترانی که از این توانایی برخوردارند، آرامش بیشتری دارند و در نگاه دوستانشان شخصیت قابل‌احترامی پیدا می‌کنند؟ برخلاف نوجوانانی که دروازهٔ دلشان را برای هر رابطه‌ای آماده کرده‌اند و به دلیل اعتمادبه‌نفس پایین، می‌ترسند با کنار زدن یک رابطه، تنها بمانند و مورد تأیید قرار نگیرند.

منبع: ماهنامه خانه خوبان