پرواز در آسمان زندگی
  • 5081
  • 156 مرتبه
راه‌حل‌های مفید و زیرکانه جهت کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده (ارزان و خلاقانه زندگی کنید)

راه‌حل‌های مفید و زیرکانه جهت کاهش هزینه‌های اقتصادی خانواده (ارزان و خلاقانه زندگی کنید)

1399/06/31 01:34:13 ب.ظ

صرفه‌جویی، اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و امثال این‌ها کلیدواژه‌هایی است که خیلی شنیده‌ایم. برای دست یافتن به این مفاهیم و اجرای آن‌ها در زندگی، یک سری اصول شناخته‌شده وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توان به اصلاح سبک زندگی و مصرف، یا صرفه‌جویی دست یافت؛ اما گاهی با کمی خلاقیت ساده هم می‌توان به نتایج خیلی مفید و جالبی دست پیدا کرد. خلاقیت یعنی استفاده از راه‌حل‌های جدید و درعین‌حال معمولاً ساده و استفاده از وسایل، امکانات و یا کارهایی که در دسترس هستند، یا بلااستفاده به نظر می‌رسند.

خلاقیت در کاهش هزینه‌های خرید مواد غذایی منزل

راهکارهای کاهش هزینه در تفریحات

تغییر دکوراسیون به شیوه‌های خلاقانه و بدون صرف هزینه‌های هنگفت

ایده‌هایی خلاقانه در خانه

روش‌های خلاقانه جهت کاهش هزینه‌های جاری منزل

خلاقیت در بهداشت و سلامت خانواده

در مصرف لباس‌های خود دقت کنید!

روش‌های بسیار ساده و خلاقانه در کاهش هزینه‌های آرایش


خلاقیت در کاهش هزینه‌های خرید مواد غذایی منزل

در کشور ما خرید، نگهداری و مصرف مواد غذایی بیشتر بر عهده زنان است. ازآنجاکه بخش قابل‌توجهی از درآمد هر خانواده در قسمت سبد غذایی آن صرف می‌شود، زنان می‌توانند با مدیریت مناسب در این حوزه کمک بزرگی به اقتصاد خانواده نمایند.

سبد مواد غذایی را می‌توان در چند بخش خرید، نگهداری، مصرف و بازیافت تقسیم نمود. این چرخه با خرید مواد غذایی آغاز می‌شود؛ اینکه چه بخریم، از کجا بخریم و چه مقدار بخریم.

بی‌شک نوع نیازهای هر خانواده با توجه به عادات غذایی‌اش متفاوت خواهد بود، اما نکات کوچکی در خرید کردن وجود دارد که می‌تواند کمکی برای یک خرید درست و موفق باشد.

برای خرید روزانه لیستی از مواد لازم داشته باشیم تا در فروشگاه‌ها با انبوه محصولات سردرگم نشویم، سعی کنیم بر اساس نیاز و لیست‌مان خرید کنیم.

از مواد تازه، مرغ و ماهی کشتار روز استفاده کنیم، حتماً به برچسب تاریخ تولید کالاها دقت کنیم، میوه‌های تازه، سبزیجات و لبنیات را در سبد روزانه‌مان جای دهیم.

از کنار سس‌ها، تنقلات شور و شیرین، غذاهای نیمه آماده و سوسیس کالباس‌ها با سرعت بیشتری عبور کنیم، مواد غذایی فاسدشدنی را به مقدار کم تهیه کنیم، قهوه را به‌صورت دانه‌ای تهیه کنیم تا هر وقت مصرف کردیم، عطر تازگی‌اش ماندنی باشد، مقدار چای و ادویه‌های خریداری‌شده را کم کنیم، چراکه با گذر چند هفته عطر خود را از دست خواهند داد.

سعی کنیم خودمان سبزی‌های موردنیازمان را خشک کنیم. قبل از خرید کلی برنج مصرفی، مقدار کمی از آن را بپزیم، اگر از کیفیت آن مطمئن شدیم، می‌توانیم با خیال راحت برنجمان را تهیه کنیم. حبوبات دیر خراب می‌شوند، اما اگر مصرف کمی دارید، زیاد تهیه نکنید، چون آن‌ها هم مثل هر ماده خوراکی دیگر امکان خراب شدن و کرم‌زدگی دارند.

وقتی خسته از یک خرید به خانه برمی‌گردیم، به‌جای خوردن یک آبمیوه آماده با مواد نگه‌دارنده می‌توانیم خودمان را به‌صرف یک آبمیوه خانگی و لذت‌بخش دعوت کنیم.


اما حالا زمان
نگهداری از مواد خریداری شده است:

میوه‌ها را قبل از گذاشتن به یخچال بشوییم. میوه‌های کمتر رسیده را در کف و رسیده‌ها را بالاتر بگذاریم تا زودتر مصرف شوند.

کنسروها و قوطی‌های رب و شیشه‌های سس را بشویم و در جایی خشک و خنک نگه داریم، ادویه‌ها و سبزی‌های خشکمان را در ظروف شیشه‌ای دردار نگهداری کنیم تا عطر ماندگارتری داشته باشند. سبد سیب‌زمینی و پیازمان را کنترل کنیم که مواد قدیمی‌تر را بالا بگذاریم تا زودتر مصرف شوند، آن‌ها را در جایی دور از رطوبت نگه‌داریم.

حالا که کیسه‌های خریدمان را مرتب کرده‌ایم، وقت مصرف مواد غذایی است. هر خانم خانه‌داری باید میزان مصرف غذا و خوراک خانواده‌اش را برای هر وعده بداند، همیشه سعی کنیم به میزان درست از مواد استفاده کنیم که غذایی هدر نرود، می‌توانیم با تکه‌های کوچک و استخوان‌ها، آب مرغ و گوشت تهیه کنیم.

برای سرخ‌کردنی‌ها حتماً از روغن سرخ‌کردنی استفاده کنیم، برای کاهش مصرف روغن از ماهیتابه‌های بدون روغن کمک بگیریم. برای سالادهایمان می‌توانیم با کمک کمی ماست و آب‌لیمو و روغن‌زیتون، سس تهیه کنیم.

می‌توانیم در یک عصر تابستانی به کمک بچه‌ها کیک و شیرینی درست کنیم.

اگر بچه‌ها پیتزا می‌خواهند یا خودمان هوس لازانیا کرده‌ایم به‌جای شال و کلاه کردن و رفتن به فست فودها می‌شود به‌راحتی در خانه آن‌ها را تهیه کرد و حتی با خلاقیت در آشپزی و استفاده از مواد غذایی باب طبع خانواده‌تان آن را لذیذتر هم کرد.

تهیه کباب‌ها کار سختی نیست، کافی است یک روز تعطیل به دل طبیعت برویم و لذت طبخ یک کباب لذیذ را تجربه کنیم. آشپزی در خانه دو مزیت بزرگ دارد، اول اینکه می‌دانیم از چه موادی استفاده می‌کنیم و به سلامت خانواده کمک کرده‌ایم؛ دیگر آنکه هزینه‌های کم‌تری به اقتصاد خانواده وارد می‌شود.

برای میان وعده‌ها سعی کنیم از مغزها به‌جای تنقلات شور و شیرین استفاده کنیم. میوه‌های تازه و شیر انتخاب‌های خوبی هستند.

اما هر چه به آخر هفته نزدیک می‌شویم دو اتفاق در آشپزخانه ما در حال رخ دادن است. اول اینکه بعضی مواد مثل میوه‌ها رو به پلاسیدگی است و دوم غذاهایی که به هر دلیل اضافه مانده و در یخچال داریم و باید برای این‌ها فکری کرد که بهترین استفاده را از آن‌ها ببریم.

همان‌طور که گفتیم بهترین راه برای جلوگیری از خراب و فاسدشدن میوه‌ها آن است که به‌اندازه موردنیاز میوه بخریم اما درصورتی‌که بازهم میوه‌ها اضافه آمده و تازگی خود را ازدست‌داده‌اند قبل از اینکه پوسیده و خراب شوند می‌توانیم با پختن یا خشک‌کردن آن‌ها هم تنوعی در تغذیه ایجاد کنیم و هم از اسراف جلوگیری کنیم؛ مثلاً می‌توانیم سیب را بعد از پوست کردن بپزیم و پوره درست کنیم. از پوست برخی میوه‌ها نظیر پرتقال و لیمو هم می‌توانیم برای معطر کردن مرباها یا حتی برخی از غذاها استفاده کنیم و موزهای له‌شده را برای درست کردن پوره و شیرموز نگه‌داریم.

اگر انگور را درون کیسه نایلونی در جای خنک قرار دهیم تا چند روز تازه و خوب می‌ماند، از اضافه انگور می‌توانیم برای درست کردن سرکه استفاده کنیم.

برای نگهداری خیار نیز می‌توان آن را با آب و نمک شست و بعد از خشک‌کردن درون ظرف فلزی قرار داد و در یخچال گذاشت تا ماندگاری خیار بیشتر شود و یا اینکه آن را بشوییم و بعد از خشک‌کردن با اضافه کردن مقداری آب‌نمک و کمی سرکه خیار شور درست کنیم.

بسیاری از میوه‌های ترش را می‌توان به‌راحتی تبدیل به لواشک‌های خوشمزه کرد، میوه‌هایی شبیه آلبالو، آلو، انار. حتی می‌توانید به این مواد زردآلو، سیب (مخصوصاً سیب سبز) و گلابی را نیز اضافه کنید. اگر هرکدام از این میوه‌ها را در یخچال دارید و نمی‌دانید با آن‌ها چه‌کاری انجام دهید، کافی است این میوه‌ها را شسته، اگر لکه خراب دارد آن را گرفته و در یک قابلمه با مقدار کمی آب کاملاً بپزید، استفاده از مقداری بسیار کمی نمک هم در این ترکیبات لازم است. سپس میوه پخته‌شده را از سبد عبور داده تا پوست و هسته آن باقی بماند. پوره به‌دست‌آمده را در سینی یا روی سفره بزرگ و با قطر پنج‌تا ده سانت پهن کرده و در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود، وقتی روی لواشک شما خشک شد از سینی درآورده و روی یک‌بند که با نخ تمیز به دو سمت دیوار بسته‌ایم پهن می‌کنیم درست مانند زمانی که شما لباس‌های شسته شده را روی بند رخت آویزان می‌کنید. مراقب باشید که قسمت خشک‌شده لواشک زیر و قسمت مرطوب آن روی بند باشد تا در اثر نور آفتاب این بخش از لواشک نیز خشک شود.

یادتان باشد خلاقیت در استفاده از موادی که در منزل هست و استفاده نمی‌شود بسیار می‌تواند زیاد باشد به‌طور مثال در همین لواشک، می‌توانید از زرشکی که در یخچال دارید و یا شاید برایتان مورداستفاده زیادی ندارد هم استفاده کنید. لواشک زرشک جدای طعم عالی از خواص بسیار زیادی هم بهره‌مند است.

روش دیگر جهت استفاده مجدد از میوه‌ها تهیه میوه خشک می‌باشد، میوه‌های خشک یکی از میان وعده‌های خوشمزه و نسبتاً گران در فروشگاه‌های غذایی است. ما هم می‌توانیم با اندکی زمان میوه‌های در حال پلاسیده شدن را از خرابی نجات داده و برای خودمان میوه خشک درست کنیم. برای این کار هم می‌شود از آفتاب مدد جست و هم از میوه خشک‌کن و حتی مایکروفر!

اما راه دیگری هم برای استفاده مجدد از میوه‌ها وجود دارد و آن‌هم درست کردن دسرها و تارت‌های میوه‌ای است. کافی است کمی شم شیرینی‌پزی داشته باشید، دیگر هیچ میوه‌ای در آشپزخانهٔ شما خراب نخواهد شد.

 

اگر به کمپوت علاقه دارید، می‌توانید در خانه کمپوت میوه درست کنید. به دو طریق می‌توان کمپوت تهیه کرد:

۱- میوه موردنظر و آب و کمی شکر را در قابلمه ریخته مستقیماً روی حرارت می‌گذاریم تا یکی دو جوش بزند و بعد از روی حرارت برمی‌داریم؛ این نوع کمپوت ماندگاری چندانی ندارد و نهایتاً چند روز بیشتر در یخچال نمی‌ماند.

۲- روش دوم کمپوت‌هایی که درست می‌کنیم اگر کاملاً شرایط درست کردن کمپوت را رعایت کنیم، ماندگاری بالایی دارد حتی شاید بتوان چند سالی آن‌ها را نگه داشت. برای اینکه کمپوت خوبی درست کنیم، میوه‌هایی که انتخاب می‌کنیم، نباید له باشد، زدگی نداشته باشد و کاملاً سالم و مرغوب باشد. میوه‌ها را خوب شسته و خشک می‌کنیم و داخل شیشه‌های در فلزی استریل شده می‌ریزیم تا بالای شیشه پر شود و در یک قابلمه آب می‌ریزیم و می‌گذاریم روی حرارت تا بجوش آید و از روی حرارت برداشته و شکر کم‌کم به آن اضافه می‌کنیم تا به مرحله اشباع برسد یعنی شکر دیگر در آب حل نشود. وقتی‌که کاملاً سرد شد روی میوه‌های داخل شیشه می‌ریزیم تا لب‌به‌لب شود و در شیشه را می‌گذاریم و شیشه‌ها را داخل یک قابلمه می‌چینیم و آب سرد می‌ریزیم تا ۲ سانت به در آن مانده و روی حرارت می‌گذاریم و زمانی که آب درون قابلمه به نقطه‌جوش برسد برای آن‌وقت می‌گیریم و بعد از گذشت زمان لازم از روی حرارت برداشته و یکی‌یکی در شیشه‌ها را مجدداً سفت کرده سرد که شد در کمد یا کابینت گذاشته و هر وقت که نیاز بود استفاده می‌کنیم. اگر تمام نکات رعایت شود و در شیشه هوا نکشد با این روش بهترین کمپوت را درست می‌کنیم و این عمل هم به اقتصاد خانواده کمک می‌کند و هم به‌سلامتی افراد خانواده چون مواد شیمیایی و ضد کپک و غیره در آن بکار نمی‌رود.

توت‌فرنگی: میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی زمان پخت آن از زمان جوش آمدن آب ۵ دقیقه کافی است و لازم است دم آن را بگیریم.

گیلاس: میوه‌هایی مثل گیلاس و آلبالو هسته آن را درنمی‌آوریم و زمان آماده‌سازی آن از زمان جوش آمدن آب ۱۰ دقیقه کافی است.

زردآلو: هسته میوه‌هایی مثل زردآلو، هلو، شلیل را درمی‌آوریم و پوست هلو را هم می‌گیریم، زمان پخت آن از زمان جوش آمدن آب ۱۵ دقیقه کافی است.

هویج‌ها را می‌توان ریز کرد و در فریزر نگهداری کرد یا یک آب هویج مقوی درست کرد یا از آن‌ها پوره درست کنیم و کنار غذاهایمان استفاده نماییم.

پیازها را می‌شود سرخ کرد، بعد از سرخ شدن داخل سبد فلزی ریخت تا روغن اضافه آن کشیده شود و آن را برای مدت طولانی‌تری استفاده کرد.

 

اما مرغ و گوشت پخته را چه‌کار کنیم؟ می‌توان مرغ را ریش‌ریش کرد و با زرشک یک زرشک‌پلوی دوست‌داشتنی پخت، یا گوشت را تفت داد و با کمی سبزیجات یک وعده خوب ساخت، می‌توان ساندویچ مرغ درست کرد با کمی سبزیجات تازه، اگر هم سبزیجات بخارپزی داریم کافی است آن‌ها را در مخلوط‌کن بریزیم و پس از گرم کردن یک سس مقوی و خوشمزه برای مرغمان داشته باشیم.

با برنج مانده می‌توان دلمه درست کرد، همچنین خورشت‌ها و مرغ‌های سرخ‌شده را می‌شود فریز کرد و در هفته بعد مجدداً مصرف نمود.

نکته مهم اینکه غذا نباید چندین بار گرم شود و غذای فریز شده را قبل از دو هفته باید مصرف نمود.

تنها کافی است کمی به فکر اقتصاد خانواده باشیم آنگاه با کمی خلاقیت می‌شود در همین آشپزخانه کوچکمان شیک‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها را پخت.

درنهایت نکته دیگر اینکه میزان خرید اضافی برای یک خانواده نامناسب است. تمام شدن مواد غذایی هم می‌تواند مشکل‌ساز باشد. پس با داشتن لیستی از مواد رو به اتمام در خانه می‌توانیم همیشه آشپزخانه‌ای مرتب و کامل داشته باشیم.

ادامه دارد ...