"بسم الله الرحمن الرحیم"

بی نام او هرکاری ابتر است

سلام؛

     هر کسی در ذهن خودش، معیارهایی برای "یک همسر ایده آل" دارد. یا بهتر بگویم: باید داشته باشد. و قائدتاً با آن معیار ها، دنبال همسر مناسب خود می گردد.

     حالا اگر از شما بپرسند خصوصیات یک همسر ایده آل، چه چیزهایی می تواند باشد، شما به چه ویژگی هایی اشاره خواهید کرد؟

     هر چقدر منِ "آقا داماد همچنان مجرد!" راجع به خصوصیات همسر ایده آل قلم فرسایی کنم، شمای مخاطب می توانید " ان قلت " بیاورید، که مثلاً آن معیار خوب هست، آن معیار نیست؛ و دست آخر، بفرمایید که :

- آقا داماد، بگذارید خیالتان را راحت کنیم، شما صلاحیت تعیین چنین مختصاتی را ندارید!

     از آن جایی که بنده هم "تخت بلا" زرنگ تر از این ها تشریف دارم  بنابراین، از اول پایم را جای سفت و محکمی می گذارم که جای " ان قلت " باقی نگذارد! کجا؟ عرض می کنم؛

     الحمد لله، ما انسان های رها شده بر روی کره ی خاکی نیستیم، که بخواهیم با آزمون و خطا، معیارهای ۱۰۰٪ صحیح زندگی را پیدا کنیم.

     بلکه خداوند، به وسیله ی قرآن و عترت پیامبر "صلی الله علیه و آله و سلم"، راه نجات را پیش پای ما گذاشته است. تنها کافی است تا اراده کنیم، و سوار بر کشی نجات۱ شویم.

     با این مقدمه، می روم سراغ ایده آل ترین زوج عالم امکان، یعنی (خودتان می دانید که ...) امام علی "علیه السلام" و حضرت فاطمه ی زهراء "سلام الله علیها"؛

     خوب به هر حال، زمانی بود که امام علی "علیه السلام" (که قربونش برم ایشالا) مثل ما مجرد تشرف داشتند، و همان طور که در سطر اول پست اشاره کردم، معیارهای همسرشان را مرور می فرمودند!

     ایشان در دعای بسیار بسیار جالب، و پر محتوایی، تمامی خصوصیات یک همسر ایده آل را بیان کرده اند، و برای ما به یادگار گذاشته اند. امیر المؤمنین، مولا علی "علیه السلام"، در این دعا می فرمایند:

تمثال مبارک مولا، علی "علیه السلام"

« اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی زَوْجَةً صَالِحَةً وَدُوداً وَلُوداً شَکُوراً قَنُوعاً غَیُوراً إِنْ أَحْسَنْتُ شَکَرَتْ وَ إِنْ أَسَأْتُ غَفَرَتْ وَ إِنْ ذَکَرْتُ اللَّهَ تَعَالَى أَعَانَتْ وَ إِنْ نَسِیتُ ذَکَّرَتْ وَ إِنْ خَرَجْتُ مِنْ عِنْدِهَا حَفِظَتْ وَ إِنْ دَخَلْتُ عَلَیْهَا سُرَّتْ وَ إِنْ أَمَرْتُهَا أَطَاعَتْنِی وَ إِنْ أَقْسَمْتُ عَلَیْهَا أَبَرَّتْ قَسَمِی وَ إِنْ غَضِبْتُ عَلَیْهَا أَرْضَتْنِی یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ هَبْ لِی ذَلِکَ فَإِنَّمَا أَسْأَلُکَ وَ لَا أَجِدُ إِلَّا مَا قَسَمْتَ لِی »

عربی بود؟ موضوع را نگرفتید؟ خوب عجله نکنید؛ حالا ترجمه اش را می گویم. در این دعا، حضرت خصوصیات همسر ایده آل را این طور برمی شمارند:

« خدایا!

۱- زن صالح،

۲- با مودّت، (با محبت)

۳- پر اولاد،

۴- سپاسگزار،

۵- قانع و

۶- تسلیم و

۷- با غیرت نصیب من گردان،

۸- که اگر خوبى کنم سپاسگزار باشد،

۹- و اگر بدی کردم ، ببخشاید،

۱۰- و اگر یاد خدا کردم، یاری ام کند،

۱۱- و اگر خدا را فراموش کردم مرا متذکر کند،

۱۲- آنگاه که خانه را ترک مى‏کنم حافظ زندگى و آبرو باشد،

۱۳- و آنگاه که به خانه مى‏آیم مرا خوشحال و مسرور کند،

۱۴- اگر به او دستور دادم اطاعت کند،

۱۵- و اگر براى او قسم خوردم آن را بپذیرد،

۱۶- و اگر نسبت به او عصبانى و خشمناک شدم مرا راضى و خرسند گرداند.

اى خداى صاحب جلال و بزرگوارى! چنین زنى را قسمت من گردان، زیرا من از آستان پر عظمت تو کمک مى‏گیرم، و جز آنچه تو قسمت من مى‏کنى، چیزى را سراغ ندارم.»۲

     خوب من با آن چند میلیارد آدمی که یک گل مثل مولا هم ندارند، کاری ندارم؛ اما بچه شیعه که ۱۴ گل بی عیب دارد، باز هم باید ناله کند که: من چه معیارهایی برای انتخاب همسرم داشته باشم؟!!!

     همان طور که ملاحظه کردید، حضرت امیر المؤمنین، مولا علی "علیه السلام"، در ۱۶ بند ، نحوه ی صحیح در خواست همسر ایده آل، از خداوند را تعلیم می فرمایند.

     حضرت راجع به دعا برای ازدواج، می فرمایند که:

     "هر کس از شما براى ازدواج تصمیم گرفت، دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت سوره حمد و یس را قرائت کند و پس از آن حمد و ثناى الهى را بجاى آورد، و بگوید: (دعایی که در بالا رفت) ... کسى که این نماز و دعا را انجام دهد، خداوند خواسته او را اجابت مى‏نماید."۳

     خوب معلوم هست که با چنین دعاهایی، باید هم حضرت فاطمه زهراء "سلام الله علیها" قسمت ایشان باشد.

القصه ...

     اگر توجه فرموده باشید؛ این پست هم یک پست دوقلو از آب در آمد!

     من می توانستم فقط این دعا را ذکر کنم، و شما فقط آن را بخوانید. اما به متن آن پرداختیم، و در خلال این دعا، به "خصوصیات همسر ایده آل" پی بردیم.

     به طور کلی، دعاهایی که معصومین "علیهم السلام" تعلیم می دهند، فقط لفظ و کلمه نیست. بلکه درس زندگی است. زندگی ای که قرار است "مزرعه ی آخرت" باشد، ان شاء الله.

الحمد لله الذی جعلنا للمتمسکین بولایت امیر اممؤمنین، علی ابن ابیطالب، علیه افض الصلوة من الله العظیم الاکبر ...

التماس دعا

یا علی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پست های مرتبط:

بهترین همسر     (این پست محشر است؛ حتماً بخوانید)


دعای ازدواج

پای درس مولا

 


 

پی نوشت:

۱- اشاره به آن حدیث معروف که: إن الحسین، مصباح الهدی و سفینة النجاة ...

۲- نوادر راوندى-ترجمه صادقى اردستانى، ص 282 - نماز و دعا براى ازدواج

۳- همان.

۴- ممنون از "برادر مسعود" که این نماز و دعا را برای ما، در پست دعای ازدواج نوشته بودند.