خانواده آسمانی
  • 3842
  • 178 مرتبه
مهارت‌های لازم برای تشکیل خانواده موفق

مهارت‌های لازم برای تشکیل خانواده موفق

1399/03/31 11:36:16 ب.ظ

 1 ـ یک خانواده موفق و خوشبخت از ابتدا اطاعت از خداوند و رضایت پروردگار را محور فعالیت‌های خود قرار می‌دهد که در این صورت تحت حمایت و الطاف پروردگار مهربان و متعال خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر این خانواده «حق مدار» هستند.

 2 ـ وجود معیارهای صحیح و منطقی در انتخاب همسر و تشکیل خانواده در حفظ و استمرار و موفقیت آن سهم بسزایی دارد.

 3 ـ در خانواده‌های موفق مهارت ایجاد ارتباط صحیح و مناسب بین افراد آن خانواده چشمگیر می‌باشد.

 4 ـ وجود خلق‌وخوی نیکو و اخلاق و رفتار پسندیده ازجمله خصایص خانواده موفق می‌باشد.

 5 ـ ابراز و اظهار محبت گر چه باعث استحکام شالوده خانواده است اما برای تعمیق و استمرار محبت و ایجاد انس و الفت بیشتر علاوه بر این‌که عملاً باید نسبت به همسر و افراد خانواده مهر و محبت ورزید، این مهر و محبت را با زبان نیز باید اظهار کرد و یکی از دلایل موفقیت خانواده‌ها اظهار محبت و علاقه می‌باشد.

 6 ـ خانواده‌های موفق در برخورد با مسائل و مشکلات زندگی به‌جای انتخاب روش پرخاشگرانه،‌ خشونت‌آمیز و بدبینانه از روش‌های گفتگوی مسالمت‌آمیز، صمیمانه و خوش‌بینانه استفاده می‌کنند.

 7 ـ داشتن تعهد، وفاداری، اعتقـاد، انصاف، صمیمیت، پذیرش متقابل، سعه‌صدر، تفاهم و اعتماد متقابل بین افراد خانواده از دیگر ویژگی‌های یک خانواده موفق می‌باشد.

 8 ـ افراد خانواده‌های موفق با نگرش مثبت نسبت به یکدیگر و با مشورت و هماهنگی در امور زندگی، تعلیم و تربیت فرزندان،‌ فعالیت‌های اجتماعی،‌ اوقات فراغت و چگونگی صرف آن،‌ دیدوبازدیدهای خانوادگی و نظایـر آن را تنظیم و برنامه‌ریزی می‌کنند. در این خانواده‌ها تعیین اهداف زندگی و برنامه‌ریزی در سرلوحه امور قرار دارد.

 9 ـ این خانواده‌ها اوقاتی را برای بحث و گفتگوی خانوادگی اختصاص می‌دهند و از بحث‌های بی‌نتیجه دوری می‌کنند و به مسائل ازنقطه‌نظر طرف مقابل نیز نگاه می‌کنند.

 10 ـ احترام متقابل در خانواده‌های موفق و خوشبخت یک اصل است.

 انسان از کرامت و شخصیت والایی برخوردار است و به کرامت انسانی خویش علاقه‌مند می‌باشد، به همین دلیل خوش ندارد در معاشرت‌های اجتماعی مورد تحقیر قرار گیرد. در محیط خانواده نیز احترام متقابل باعث جلب مودت و رضایت می‌شود و به محیط خانه صفا و صمیمیت و آرامش می‌بخشد.

 11 ـ در خانواده‌های موفق انتظارات افراد از یکدیگر کاملاً مشخص است و گاهی در فضایی محرمانه،‌ محبت‌آمیز و صمیمانه به ارزیابـــی افکار و روابط یکدیگر می‌پردازند و از یکدیگر توقعات خارج از توان ندارند.

 12 ـ گذشت و عفو عنصر اصلی استمرار و استحکام و موفقیت این خانواده‌ها می‌باشد.

 13 ـ در خانواده‌های موفق امتیازات مثبت افراد همیشه در نظر گرفته می‌شود و خطاها به‌صورت غیرمستقیم و با بیانی متین و آرام تذکر داده می‌شود.

 14 ـ در خانواده‌های خوشبخت و موفق نه مردسالاری و نه زن‌سالاری وجود دارد. به‌بیان‌دیگر اصولاً رابطه سلطه‌گرانه و سلطه‌پذیرانه چه از طرف مرد و چه از طرف زن و چه فرزندان برای کانون گرم خانواده آفت بزرگی به شمار می‌رود.

 15 ـ موارد سوءتفاهم یا مسائل مورد اختلاف در چارچوب خانواده مطرح و از پیش‌داوری،‌ تصمیم‌های نادرست و غیرمنطقی و شکل‌گیری افکار منفی پرهیز می‌شود.

 افراد خانواده باید از بروز سوء تفاهمات و سوء ارتباطات پیشگیری کنند و در اولین فرصت ممکن به حل‌وفصل آن‌ها بپردازند، زیرا سوءتفاهمات و سوء ارتباطات به‌صورت یک فرآیند مخرب و پیش‌رونده عمل می‌کنند و همانند یک گلوله برفی به‌تدریج به یک بهمن بزرگ تبدیل می‌شوند و بنیاد زندگی را از ریشه برمی‌کنند و متلاشی می‌شوند

منبع: خانواده موفق

اخبار مرتبط