خانواده آسمانی
  • 7501
  • 119 مرتبه
سلول‌های انقلابی

سلول‌های انقلابی

1401/04/29 12:41:57 ب.ظ

نگاهی بر شاخصه‌های خانواده‌های طراز انقلاب اسلامی

 

* پایبند بودن به مبانی و ارزش‌های اساسی اسلام و انقلاب؛ به فرمودهٔ مقام معظم رهبری، مبانی امام راحل الآن مبانی اساسی ما هستند. اگر پایبندی به مبانی اصیل انقلاب اسلامی وجود داشته باشد، حرکتی مستمر و مستقیم به سمت آرمان‌های انقلاب خواهیم داشت و تحت هیچ شرایطی از مسیر، خارج نخواهیم شد. درونی کردن ارزش‌های اسلام و انقلاب، یکی از شاخصه‌های خانوادهٔ انقلابی است و عدم توجه به آن، موجب رشد نقطه مقابل، یعنی عمل‌گرایی افراطی خواهد شد؛ به‌گونه‌ای که در هر حادثه و چالشی، انسان به یک‌طرف کشیده و از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود.


* هدف‌گیری آرمان‌های انقلاب و همت بلند برای رسیدن به آن‌ها؛ یکی از اهداف مهم دشمنان داخلی و خارجی انقلاب، ناامید کردن جوانان و نوجوانان و بی‌فایده نشان دادن تلاش و کوشش‌ها است؛ زمزمهٔ ما نمی‌توانیم! و رسیدن به اهداف عالی انقلاب را دور از دسترس نمایاندن؛ اما توجه جدی خانواده‌ها به این مسئله و کاشت بذر امید در دل جوانان و نوجوانان امری ضروری است. باید مدام در گوششان نجوا کرد که هرگز نباید منصرف شویم و از رسیدن به اهداف و آرمان‌های بلندمان دست بکشیم. قطعاً تا رسیدن به آرمان‌ها، موانع کوچک و بزرگی سر راهمان قرار خواهد گرفت، اما با امید به خداوند متعال، هر کار دشواری هم شدنی خواهد بود. پس نباید در مقابل فشارها تسلیم شویم.


* تقوای دینی و سیاسی؛ طبق آیه ۱۳۲ سوره طه: «وَ أْمُرْ أَهْلَکَ بِالصَّلاَةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَیهَا»، یکی از مسئولیت‌های والدین نسبت به فرزندانشان این است که باید نسبت به عبادات، انجام فرایض دینی و تکالیف الهی در خانواده خود حساس باشند و از اهمیت ویژه آن‌ها غافل نشوند. تقوا یکی از تکالیف مهم الهی است که از نشانه‌های آن می‌توان به راست‌گویی، امانت‌داری، وفای به عهد و ... اشاره کرد. کسی که تقوای الهی داشته باشد، قطعاً به دنبال آن از تقوای سیاسی نیز برخوردار خواهد بود. تقوای سیاسی یعنی انسان از لغزشگاه‌هایی که دشمن می‌تواند از آن‌ها استفاده بکند، بپرهیزد.


* پیاده کردن سبک زندگی اسلامی- ایرانی؛ یکی از وظایف حکومت، مقابله همه‌جانبه با تهاجمات فرهنگی دشمنان خارجی و داخلی است که با هدف ضربه زدن به انقلاب و تهی کردن آن از عقبه‌های دینی و ایمانی عمل می‌کنند، اما بدون شک وظیفه و نقش خانواده در پیاده کردن سبک زندگی اسلامی- ایرانی امری انکار نشدنی است. وظیفه حکومت چیزی از وظیفه خانواده‌ها نمی‌کاهد. آن‌ها باید با روش‌های ظریف و دقیقی که به کار می‌بندند، جوانان و نوجوانان خود را تا حد زیادی از ضربه این تهاجمات مصون نگه دارند و نگذارند سبک زندگی غربی در خانواده رخنه کند.


* پایبند بودن به استقلال کشور؛ خانواده انقلابی، اهمیت داشتن استقلال در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برای فرزندان خود شرح می‌دهد و از تاریخ برای او مصداق‌های فراوانی از استقلال و عدم استقلال و نتایجی که به دنبال دارد، بیان می‌کند. نه‌تنها در گفتار که در عمل به فرزند خود نشان بدهیم که درمان مشکلات کشور ما در نسخه‌ای که دشمن می‌پیچد، نیست و تنها راه مقابله با هجمه‌های فرهنگی و اقتصادی علیه کشور، داشتن عزت‌نفس و اقتصاد مقاومتی است.


* دشمن‌شناسی و عدم تبعیت از آن؛ شناخت صحیح دشمن، منجر به شناخت نقشه‌های او و درنتیجه سرباززدن از تبعیت او خواهد شد. روشنگری در این زمینه‌ها نیز بر عهده خانواده است و در قرآن از این عدم تبعیت به جهاد کبیر تعبیر شده است.

منبع: ماهنامه خانه خوبان