مهارت های زندگی
  • 7288
  • 141 مرتبه
همراه مهربان

همراه مهربان

1400/07/26 09:49:44 ق.ظ

خمیردندان طب سنتی

در طب سنتی توصیه‌هایی دربارهٔ بهداشت دندان ذکر شده که یکی از موارد آن، خمیردندان طب سنتی است. به این صورت که:

نمک را با عسل مخلوط کرده و با انگشت روی دندان بمالید و سپس بشویید.

نبات را ساییده و با عسل مخلوط کرده و بر دندان‌ها بمالید و سپس بشویید.


سفیدکننده دندان

به کسانی که دوست دارند دندان‌هایشان برق بزند توصیه می‌شود:

مقداری نمک دریا همراه با کف دریا به‌طور مساوی نرم بسایند و مخلوط کنند و بعد از هر وعدهٔ غذایی به‌وسیلهٔ انگشت آن را به دندان‌های خود بمالند و نیز گاه‌گاهی سیب‌درختی را به‌مرور گاز بزنید و بجوید.


ضد جرم دندان

برای این منظور می‌توانید با مخلوط آب گشنیز تازه و سرکه دندان‌ها را از زردی نجات دهید و نیز اگر نبات بسایید و با عسل مخلوط کنید و بر دندان بمالید، دندان را جلا می‌دهد.


پیشگیری از پوسیدگی

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها، از خوراکی‌های کلسیم‌دار بیشتر استفاده کنید. خوردن سیب‌درختی، فندق، بادام، پرتقال نیز مفید است.

ضمناً بهتر است از این دسته خوردنی‌ها فرار کنید: خوردن ترشیجات، آب‌نبات و شکلات (خصوصاً شب‌ها هنگام خواب).

برای درمان درد موقتی آن توصیه می‌شود: یک قطعه پنبه کوچک را به آب پیاز آغشته کنید و در حفره دندان بگذارید و یا یک گلوله بسیار کوچک از جعفری تازه را بکوبید و به آن نمک زده و همراه با کمی روغن‌زیتون آغشته کنید و در حفره دندان قرا دهید.


اورژانسی با درد دندان چه کنیم؟

در طب سنتی درمان‌هایی اورژانسی برای بعضی از بیماری‌ها که ناگهانی عارض می‌شوند، وجود دارد. ازجمله آن‌ها درد دندان است. در اینجا گیاهانی که به تسکین درد دندان کمک می‌کند را بیان می‌کنیم:


1. میخک

می‌توانید 2 تا 3 قطره از روغن آن را روی پنبه بریزید و روی دندان بگذارید. کافی است یک‌دانه میخک را آن‌قدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.

توجه: روغن میخک مصرف خوراکی ندارد.


2. لیموترش

مقداری آب لیموترش را بر روی دندان بریزید یا با پنبه آغشته کنید و روی آن بگذارید.


3. زنجبیل

اگر پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید، پنبه‌ای را به این خمیر آغشته کنید، آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک –نه لثه- بگذارید.


4. فلفل قرمز

کمی از پودر آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر سفتی آماده شود. پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و بفشارید. سپس آن را روی دندان دردناک بگذارید و مراقب باشید با لثه تماس نداشته باشد.


5. محلول آب‌نمک

آب‌نمک دور دندان را ضدعفونی می‌کند و مایع‌هایی که باعث التهاب می‌شوند را خارج می‌کند. یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک فنجان آب جوش حل کنید. این محلول التهاب را کم کرده و بقایای آلودگی را از دهان شما پاک می‌کند. 30 ثانیه آن را در دهانتان بچرخانید و بعد بیرون بریزید.


6. یخ

چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید. پارچه نازکی را روی کیسه بپیچید و برای بی‌حس شدن دندانتان، 15 دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در محدوده آن قرار دارد، بگذارید. قدیمی‌ها می‌گفتند اگر دستتان را با یخ ماساژ دهید، درد دندانتان آرام می‌شود. آن‌ها ادعا می‌کردند وقتی یخ را بین انگشت سبابه و شست می‌گذارید، اعصاب انگشت شما پیغام سرما را به مغزتان می‌فرستند و پیغام آرام شدن درد هم به دندان شما می‌رسد.


7. مویز

مویز را بکوبید تا دانه داخل آن له شود، سپس آن را باز کرده و دانه له‌شده را روی دندانتان بگذارید.


8. پیاز خردشده

مقداری پیاز خردشده را روی دندان خود بگذارید و هرچند دقیقه آن را عوض کنید.


9. شلغم

شلغم پخته را له کنید و پشت گوش بمالید.

منبع: ماهنامه خانه خوبان