نقطه پرواز
  • 2764
  • 157 مرتبه
اگر عشق یک امر ذاتی و فطری است، چرا در اسلام ابراز محبت به جنس مخالف ممنوع است؟

اگر عشق یک امر ذاتی و فطری است، چرا در اسلام ابراز محبت به جنس مخالف ممنوع است؟

1398/12/29 07:00:38 ب.ظ

بی‌شک، دوستی و عشق حلال، رایج است، اگر به شیوه‌ای صحیح به کار آید؛ برخلاف دوستی و پیوند بی‌ضابطه‌ای که بین بعضی از دختران و پسران امروزی وجود دارد که البته این دوستی و محبت حرام خواهد بود و نهایتاً سبب غفلت و دوری از برنامه خدا و پیامبرش می‌گردد. به‌عبارت‌دیگر، خداوند به زن مسلمان اجازه نداده، همراه با ناز و عشوه، به‌گونه‌ای که توجه مردان را جلب کند با مردان گفت‌وگو کند، همچنان که خداوند متعال به همسران پیامبر می‌فرماید: «یا نِسَاءَ النَّبِی لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَیتُنَّ فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» ﴿الأحزاب، 32﴾

ای همسران پیامبر، شما مانند هیچ‌یک از زنان (دیگر) نیستید، اگر سر پروا دارید پس به ناز سخن مگویید تا آن‌که در دلش بیماری است طمع ورزد؛ و گفتاری شایسته گویید.

این آیه قرآن اشاره به آداب و رفتاری است که شایسته همسران پیامبر است (که الگوی سایر زنان می‌باشند) خداوند فرمان می‌دهد تا همسران پیامبر خود را با آن بیارایند و می‌فرماید: «... فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ ...»؛ یعنی به شیوه‌ای همراه با ناز و عشوه با مردان (نامحرم) سخن نگویید.

همچنین خداوند می‌فرماید: «... قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً ...»؛ یعنی هنگام سخن گفتن با حیا و متانت حرف بزنید و از ناز و عشوه (همچنان که با شوهران خود حرف می‌زنید) بر حذر باشید.

بنابراین، آن خواهر گرامی که گوش جانش شنوای این پیام الهی است، باید خود را از این شیوه رفتارها دور نگه دارد و عشق و علاقه خود را نثار هیچ‌کس نکند، جز آن‌که خدا برای او نمی‌پسندد؛ یعنی همسرش.

پس ای خواهر! آگاه باش که در دام گناه و زشتی نیفتی، درحالی‌که آن را احساس نمی‌کنی، بلکه خود را با خلق‌وخوی زن مسلمان باایمان زینت ده و خود و دینت را محفوظ بدار و به هنگام صحبت کردن، به شیوه سنگین و محکم و همراه با ادب و متانت عمل کن، به‌گونه‌ای که سبب برانگیختن هوا و هوس سست‌دلان نگردد.

خواهرم، آگاه نباش! اگر هنگام صحبت کردن و علاقه و دوستی خود را نسبت به مردان نامحرم ابراز کنی – چه در پنهان و چه در آشکار – تمام احساسات و اشتیاق او را نسبت به خود تحریک کرده‌ای و دامن او را به گناه آلوده کرده‌ای. همچنین اگر پسری این رفتار را در قبال دختری انجام دهد و با حرف‌های عاشقانه و محبت‌آمیز به او نزدیک شود، تمام احساسات و شوق و علاقه‌اش را نسبت به خود تحریک می‌کند و بی‌گمان با این رفتارها او را در منجلاب فتنه و آشوب خواهد انداخت و آینده روحی، معنوی و حتی اجتماعی و جسمی او را دچار نابسامانی خواهد کرد.

منبع: رازهای ارتباط با جنس مخالف، مسلم داودی نژاد

اخبار مرتبط