نقطه پرواز
  • 6068
  • 177 مرتبه
ازدواج توحیدی (اگر سنت نبود ...)

ازدواج توحیدی (اگر سنت نبود ...)

1399/06/17 10:18:45 ق.ظ

«بسم الله الرحمن الرحیم»

بی‌نام او هر کاری ابتر است

سلام؛

«النکاح سنتی، فمن رغب عن سنتی، فلیس منی»

 همین یک جمله کافی است تا مسلمانی که دوست دارد در زمرهٔ امت پیامبر قرار بگیرد، به‌هیچ‌وجه، به تجرد قطعی فکر هم نکند!

 اما ...

 هزاران هزار «اما» را می‌توان در شرایط موجود جامعه مطرح کرد:

اما مسائل مالی ...

اما هم‌کفو ...

اما هم‌شأن ...

اما خرج و تورم و مهریه و جهیزیه و ...

 من یک «اما» ی دیگر می‌خواهم بگویم:

«اما» اگر ما مسلمان هستیم و معنای مسلمان، تسلیم بودن هست،

پس دیگر اماواگر معنی ندارد،

فقط تسلیم و اطاعت؛ همین.

 این تسلیم بودن، به‌هیچ‌وجه به معنای تعطیل کردن عقل نیست. اتفاقاً عقل فرمان می‌دهد که تسلیم کسی باشیم که در وضع قوانین، هیچ نفع شخصی ندارد و فقط به صلاح ما می‌اندیشد؛ و سعادت و پیروزی ما، نتیجهٔ عمل کردن به‌فرمان اوست.

 برای این‌که بحث رنگ و بوی واقعیت بگیرد، خودم را مثال می‌زنم:

 اگر مشتری دائمی وبلاگ ما باشید، می‌دانید که «این آقا داماد همچنان مجرد!» تابه‌حال، ۵ بار رسماً به خواستگاری رفته است و هر بار، ناکام مانده است.

 ازنظر شخصیتی هم کسی هستم که هر خواستگاری که می‌روم، مدت بسیار زیادی، وارد دوران «کمای خواستگاری!» می‌شوم و فشار زیادی بر من تحمیل می‌شود.

 طبق عرف جامعه هم گزینهٔ مناسبی برای یک ازدواج عادی نیستم و البته خیلی هم دوست ندارم آن را باز کنم؛ اما نتیجه این‌که دلایل بسیار زیادی دارم که بخواهم کلاً دور ازدواج را خط بکشم و برای یک زندگی مجرد ابدی، آماده بشوم.

 اگر نگویم مهم‌ترین دلیل، اما قطعاً یکی از دلایلی که من را از اتخاذ چنین عملی بازداشته، همین حدیثی است که در بالا اشاره کردم و ترس از این‌که در روز قیامت، پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) من را از خود براند که: «تو از سنت من پیروی نکردی، پس از من نیستی!»

 واقعاً کابوس وحشتناکی است! یک‌عمر ادعای مسلمانی بکنی، اما در روز قیامت که هیچ‌چیزی برای نجات نداری، جز شفاعت پیامبر و اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، بشنوی که از ایشان نیستی و مواجه خواهی شد با «عدل» خدا! (خدایا با رحمت خود با ما برخورد کن، نه با عدل خویش؛ که خود معترفیم ...)

 همین یک دلیل کافی است تا یأس و ناامیدی را از خود برانم و برای تشکیل یک خانوادهٔ اسلامی، حداکثر تلاشم را بکنم؛ و سعی کنم که مشکلات موجود را کاهش بدهم.

 اگر ایمان امثال بنده کامل بود و باور داشتیم که روزی همه دست خداست و مشکل مالی، به‌عنوان مهم‌ترین ترمز، چیزی نیست که به خاطر آن ازدواج را به تأخیر انداخت، وضع، خیلی بهتر از این بود.

 اما مسائل مالی تنها دلیل اعراض از ازدواج نیست:

 ترس از قبول مسئولیت، ترس از عاشق نشدن، ترس از تربیت فرزند، ترس از اشتباه در انتخاب کردن و هزاران ترس دیگر، می‌تواند از عوامل گرایش به تجرد باشد؛ اما ...

خلاصهٔ کلام:

 اما اگر «این سنت نبود ...» خدا می‌داند چه بر سر امت اسلامی می‌آمد.

و السلام/


الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله

دعا بفرمایید برای ظهور حضرت که فرج ما، در فرج ایشان است

یا علی

اخبار مرتبط