نقطه پرواز
  • 6188
  • 165 مرتبه
باغچهٔ خواستگارتان را بیل نزنید!

باغچهٔ خواستگارتان را بیل نزنید!

1400/04/17 01:26:29 ب.ظ

جلسه خواستگاری، فرصتی ست تا شناخت بیشتری از همسر آینده‌تان پیدا کنید و میزان هماهنگی و هم‌کفو بودنتان را بسنجید. شما می‌توانید لیست بلند بالایی از سؤال‌هایی که دانستن پاسخ آن‌ها را ضروری می‌دانید، تهیه کنید، اما مراقب باشید پای سؤالاتی را که جنبهٔ تجسس دارند، به لیستتان باز نکنید. مشاوران، همیشه در جلسات مشاورهٔ قبل از ازدواج، توصیه می‌کنند در گذشتهٔ فرد مقابل کنکاش نکنید؛ چون در صورت ازدواج، گذشتهٔ او هر روز شما را آزار می‌دهد.

در نظر داشته باشید که مراسم خواستگاری، قداست و حساسیت ویژه‌ای دارد و رفتار صادقانه و شرافتمندانه در آن، از نظر اخلاق و شرع بسیار اهمیت دارد. نتیجهٔ این جلسه به طور مستقیم آیندهٔ شما را شکل می‌دهد؛ بنابراین جلسه خواستگاری را به جلسهٔ بازجویی تبدیل نکنید؛ زیرا پرسیدن این سؤالات، علاوه برآشفته کردن ذهن شما، زمینهٔ شکل‌گیری بی‌اعتمادی را ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در جلسهٔ خواستگاری به نتیجهٔ مطلوبتان برسید، سؤال‌ها را به سمتی ببرید که شناخت شما از همسر آینده‌تان را بیشتر کند و از رفتن به سمت حواشی و سؤال‌های غیرضروری که مربوط به گذشته یا مسائل پیش‌پاافتاده‌ای همچون ویژگی‌های اطرافیان درجهٔ دوم خانوادهٔ خواستگارتان یا رنگ مورد علاقهٔ او و سؤال‌های کلی است، بپرهیزید. در این مختصر به یکی از سؤالات ممنوعهٔ جلسهٔ خواستگاری که همان سؤال از گذشتهٔ همسر آینده‌تان است، می‌پردازیم.

چطور سؤال بپرسیم؟

باورها، اعتقادات دینی و مسائل اخلاقی از معیارهای مهمی است که هم عقیده بودن در آن‌ها، اساس زندگی مشترک مسالمت‌آمیز را تشکیل می‌دهد. برای سنجیدن میزان کفویت، بررسی گذشته همسرتان کمک چندانی به شما نمی‌کند، اما شما می‌توانید با طرح سؤالاتی متفاوت، دیدگاه او را نسبت به این اصول بسنجید؛ مثلاً به‌جای اینکه بپرسید: آیا در گذشته با کسی در ارتباط بوده‌اید؟ می‌توانید با طرح سؤال‌های جزئی‌تر یا به تعبیر دیگر، سؤال‌های معکوس، از نظر او در مورد ارتباط با نامحرم مطلع شوید. این سؤال‌ها باید به گونه‌ای باشند که او در فضای عینی و ملموس قرار دهند تا دیدگاه واقعی خود را بیان کند؛ نه اینکه به‌صرف همراهی با شما، جوابی کلی یا غیر صادقانه بدهد؛ مثلاً اگر می‌خواهید میزان پایبندی او به حد و حدود پوشش را بدانید، می‌توانید این سؤال را بپرسید:

اگر شرایطی فراهم شود که ما به یک کشور خارجی برویم که در فرهنگشان، حجاب ممنوع است و ما چاره‌ای جز سکونت در آن کشور را نداشته باشیم، شما فکر می‌کنید که چه تصمیمی برای کنار آمدن با این قضیه باید بگیریم؟

پاسخ‌هایی که از این گونه سؤالات دریافت می‌کنید، نمایی کلی از عقاید و باورهای خواستگارتان را به نمایش می‌گذارد تا تصمیم درستی را برای انتخاب او با پاسخ منفی دادن بگیرید.

چرا سؤال نپرسیم؟

انسان ممکن‌الخطاست و اشتباهاتی را مرتکب می‌شود که - گاهی از آن پشیمان می‌شود. اگر در مرحلهٔ بالا، از دیدگاه خواستگارتان مطلع شدید، پرسیدن سؤال‌های مستقیم در این زمینه را به طور کامل حذف کنید.

ممکن است خواستگار شما به علت‌های مختلف، رفتاری را در گذشته مرتکب شده باشد که نسبت به آن نادم باشد و قصد ادامه دادن آن را نداشته باشد یا اتفاقی در گذشته او افتاده باشد که به صورت ناخواسته برایش پیش آمده؛ در این صورت وادار کردنش به بیان آن‌ها، او را در مقابل شما سرافکنده می‌کند و اگر زمینهٔ ازدواج فراهم نشود، آیندهٔ او را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ چون ممکن است مسائل گذشتهٔ او زد دیگران فاش شود و فرصت یک زندگی آرام را از او بگیرد.

چرا پاسخ ندهیم؟

همان طور که کنکاش شما در مورد گذشتهٔ خواستگارتان، کار شایسته‌ای نیست، صحبت کردن از گذشتهٔ خودتان که تأثیری در زندگی آینده ندارد هم بی‌معناست و حتی باوجود اصرار خواستگارتان، باید از بیان آن خودداری کنید. البته توجه کنید که بازگو نکردن گذشته به این معنا نیست که حقایق ضروری را از او کتمان کنید یا مسائلی که از نظر عرف و شرع لازم است بگویید را نگویید؛ بلکه تنها مسائلی از گذشته که بیانش غیرضروری است را از جلسهٔ خواستگاری حذف کنید.

نه بیل بزنید، نه بی‌خیال باشید!

همان طور که پرسیدن در مورد گذشتهٔ خواستگارتان حدومرزی دارد، بی‌توجهی کامل به این مسئله هم مخرب است؛ یعنی نباید با این تفکر که گذشتهٔ هرکس به خودش مربوط است، نسبت به برخی از اتفاق‌های گذشته او که ممکن است در آینده، زندگی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد، بی تفاوت باشید. ممکن است خواستگارتان فرزندی داشته باشد یا به چیزی اعتیاد داشته باشد و... در این زمینه شما باید با مشخص کردن مرز بین تجسس و دانستن حقیقت، به یک شناخت واقعی و منطقی دست پیدا کنید تا آینده‌تان با یک انتخاب نادرست به مخاطره نیفتد.

در «حال» زندگی کنید!

کسب مهارت زندگی کردن در حال، کمک زیادی به شما می‌کند که درگیر مسائل و حواشی گذشتهٔ خواستگارتان نشوید. در آموزه‌های دینی، تجسس با هر انگیزه‌ای رد شده است و حساب عیوب پنهان را برعهدهٔ خداوند گذاشته‌اند. توجه داشته باشید که زندگی مشترک شما را مسائل پیش‌پاافتاده‌ای که خواستگارتان از بیان آن‌ها اعراض کرده است و زمینه و قصد ادامه دادنش را ندارد، شکل نمی‌دهد؛ بلکه این حال و آینده است که سکان زندگی شما را در دست می‌گیرد تا هردوی شما را به ساحل آرامش و خوشبختی برساند. پس در لحظه زندگی کنید و از بند گذشته رها شوید. به قول بزرگی، هیچ وقت وارد گذشتهٔ کسی نشوید و زیرورویش نکنید؛ چون زیباترین باغچه را هم که بیل بزنید، حداقل یک کرم در آن پیدا می‌کنید؟

منبع: ماهنامه خانه خوبان

اخبار مرتبط