امید های آینده
  • 9750
  • 202 مرتبه
چرا خدا جن‌ها را آفریده تا مردم را اذیت کنند؟ آیا می‌شود جن‌ها را در اختیار خود قرار داد تا از ما حمایت کنند؟

چرا خدا جن‌ها را آفریده تا مردم را اذیت کنند؟ آیا می‌شود جن‌ها را در اختیار خود قرار داد تا از ما حمایت کنند؟

1402/08/11 11:01:09 ق.ظ

علت آفرینش جن
حالا می‌رسیم به پرسش‌های مربوط به جن، نوشته بودی: «چرا خدا جن‌ها را آفرید تا مردم را اذیت کنند؟» نمی‌دانم چه کسی گفته که جن‌ها مردم را اذیت می‌کنند؟! جن‌ها چه‌کار به کار ما آدم‌ها دارند؟!

چرا ما آدم‌ها فکر می‌کنیم جن‌ها مردم‌آزار هستند؟! جن‌ها کاری به کار ما آدم‌ها ندارند. آن‌ها دنبال برنامه زندگی خودشان هستند. من ۳۷ سال دارم و در این مدت، حتی یک‌بار هم جن مرا اذیت نکرده است. البته آدم‌های زیادی مرا اذیت کرده‌اند؛ اما جن‌های بیچاره هرگز مزاحمتی برایم نداشته‌اند. گاهی باد، در اتاق را حرکت می‌دهد و ما می‌گوییم جن آمد. یا گربه‌ای، توی حیاط خانه سروصدا می‌کند و خیال می‌کنیم جن آمده است؛ درحالی‌که چنین نیست.

قرآن کریم، وجود جن را قبول دارد و در چندین آیه، از آن سخن گفته است و حتی یک سوره نیز به نام «جن» در قرآن هست؛ اما اصلاً حرف‌های بی‌پایه و اساس برخی که می‌گویند جن‌ها موجوداتی موذی و ترسناک‌اند، نمی‌پذیرد. تو خودت فکر کن ببین آیا این‌همه آدم‌کشی‌ها و ظلم‌ها و دزدی‌ها و نیرنگ‌بازی‌ها و کلاه‌برداری‌ها و چاقوکشی‌ها و خلافکاری‌ها کار جن‌هاست یا انسان‌ها؟ مردم مظلوم عراق را جن‌ها به رگبار گلوله می‌بندند یا انسان‌ها؟ بچه‌های بی‌دفاع فلسطینی را جن‌ها می‌کشند یا آدم‌نماهای اشغالگر؟ ثروت آفریقایی‌ها را جن‌ها به غارت می‌برند یا آدم‌ها؟ مواد مخدر را جن‌ها در دنیا پخش می‌کنند یا آدم‌ها؟ به نظرم اگر قرار باشد بترسیم از آدم‌ها باید بترسیم نه از جن‌ها.

خدا موجودات زیادی را آفریده که بر سر سفره رحمت و لطف او نشسته‌اند و از نعمت‌های پروردگار استفاده می‌کنند. خدای مهربان ماهی‌ها، پرنده‌ها، چرنده‌ها، خزنده‌ها و صدها نوع دیگر از موجودات را خلق کرده که هرکدام در جایی زندگی می‌کنند. از این نظر، جن‌ها هم مثل بقیه موجودات‌اند. اگر دیده‌ای که بعضی‌ها جن‌ها را بد و ترسناک معرفی می‌کنند، بدان که هیچ‌کدام از آن‌ها جن ندیده‌اند. این‌طور حرف‌ها از روی ناآگاهی زده می‌شود. فکرت را به این چیزها مشغول نکن.


حمایت جن از انسان

اما در دیگر پرسش مربوط به جن‌ها نوشته بودی: «آیا می‌شود جن‌ها را در اختیار خود گرفت تا از ما حمایت کنند؟» بی‌گمان، انسان‌هایی بوده‌اند که جن‌ها را به خدمت خود گرفته‌اند و از این موجودات، در کارهای خود استفاده کرده‌اند؛ اما نباید حرف کسانی را که به دروغ، چنین ادعایی دارند و فریبکارانه، از به خدمت گرفتن جن‌ها و به‌قول‌معروف از تسخیر جن‌ها سخن می‌گویند، باور کنی. قرآن کریم در آیه ۱۷ سوره نمل و آیه ۸۲ سوره انبیا از خدمت جن‌ها به حضرت سلیمان یاد می‌کند. شک نکن که برخی از پیامبران و بندگان شایسته خدا، قدرت به خدمت گرفتن جن‌ها را داشته‌اند. درعین‌حال، برخی راه‌ها که برای این کار مطرح می‌شود، نتیجه‌بخش نیست. مواظب باش که به هوس ارتباط با جن‌ها، در دام آدم‌های دروغ‌گو یا خیالاتی یا نادان و ناآگاه نیفتی.

اگر ما به دستورهای قرآن عمل کنیم و بنده خوب خدا شویم، نیازی به حمایت جن‌ها نداریم. مطمئن‌ترین نگهبان و بهترین یار ما انسان‌ها خداست. به قول فردوسی: «خدای است بهتر نگهدار و بس.»

مؤمنانی که از گناه دوری می‌کنند و واجبات را به‌جای می‌آورند، خود را در سایه حمایت خدا قرار می‌دهند. خدا هم از این افراد به خوبی حمایت می‌کند و حتی اگر لازم بداند جن‌ها و فرشته‌ها را نیز به یاری‌شان می‌فرستد.

.

.

.

منبع: برایم از قرآن بگو (منتخب نامه های قرآنی)، غلامرضا حیدری ابهری

اخبار مرتبط