اعتقادات
  • 8622
  • 82 مرتبه
امدادهای غیبی در عصر ظهور

امدادهای غیبی در عصر ظهور

1401/11/13 02:18:46 ب.ظ

به اقتضای عظمت و گستردگی قیام جهانی حضرت مهدی (علیه‌السلام)، خداوند برخی از نیروهای پنهان و فوق طبیعی را علاوه بر نیروهای طبیعی در اختیار آن حضرت قرار خواهد داد تا موجبات پیروزی ایشان، هر چه‌بهتر فراهم آید. نمونه‌هایی از امدادهای غیبی:

1 ـ نصرت الهی

نصرت الهی یکی از نمونه‌های بارز جانب‌داری خداوند از اهل ایمان و جریان حق است. قرآن دراین‌باره می‌فرماید: «و قطعاً خداوند به کسی که [دین] او را یاری می‌کند، یاری می‌دهد؛ چراکه خدا سخت نیرومند و شکست‌ناپذیر است» این نصرت و یاری نه‌تنها شامل حال پیامبران الهی شده که در روایات فراوانی از آن به‌عنوان یکی از عوامل پیروزی حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) یاد شده است. پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) دراین‌باره فرمود: «... قائم اهل‌بیت من به نصرت الهی تأیید می‌شود».

 

2 ـ فرشتگان

از دیگر نیروهای غیبی خداوند ـ که به یاری مؤمنان آمده و می‌آید ـ فرشتگان الهی هستند. خداوند در قرآن مجید، در مواردی چند یاری فرشتگان را این‌گونه برشمرده است:

2 ـ 1 ـ فرشتگان یاری‌دهنده حضرت لوط (علیه‌السلام): «... پس مأموریت شما چیست ای فرستادگان (خدا)؟ گفتند: ما به‌سوی قوم مجرمی فرستاده شدیم تا بارانی از «سنگ ـ گل» بر آن‌ها بفرستیم؛ سنگ‌هایی که از ناحیه پروردگارت برای اسراف‌کاران نشان شده است».

2 ـ 2 ـ فرشتگان جنگ بدر: «[به خاطر بیاورید] زمانی را [که از شدت ناراحتی در میدان بدر] از پروردگارتان تقاضای کمک می‌کردید و او تقاضای شما را پذیرفت، [او گفت] من شما را به یک هزار از فرشتگان که پشت سر هم فرود می‌آیند یاری می‌کنم».

2 ـ 3 ـ فرشتگان در جنگ احزاب: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نعمت خدا را بر خودتان به یاد آورید؛ در آن هنگام که لشکرهای [عظیمی] به سراغ شما آمدند؛ ولی ما باد و طوفان سختی بر آن‌ها فرستادیم و لشکریانی که آن‌ها را نمی‌دیدید [و به این وسیله آن‌ها را در هم شکستیم] خداوند به آنچه انجام می‌دهید بینا است».) پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روایتی پس‌ازآنکه نصر الهی را ازجمله امدادهای غیبی مربوط به قیام حضرت مهدی (علیه‌السلام) ذکر فرموده، چنین می‌گوید: «... و به‌وسیله فرشتگان خداوند یاری می‌شود...». از روایات استفاده می‌شود فرشتگانی که به یاری حضرت مهدی (علیه‌السلام) می‌شتابند، سه گروه هستند.

 

الف ـ فرشتگان مقرّب

روایات فراوانی درباره نزول فرشته وحی و دیگر ملائکه مقرّب خداوند هنگام ظهور در دست است که حکایت از عظمت و بزرگی قیام حضرت مهدی (علیه‌السلام) دارد. ابوحمزه ثمالی گوید: از امام باقر (علیه‌السلام) شنیدم که فرمود: «هرگاه قائم آل محمد خروج کند بدون شک خداوند با ملائکه مسوّمین و مردفین و منزلین و کرّوبین او را یاری خواهد فرمود. جبرائیل پیش روی او، میکائیل در سمت راست او و اسرافیل در سمت چپ او قرار دارند...»

 

ب ـ فرشتگان حاضر در جنگ بدر

روایاتی چند، از یاری شدن حضرت مهدی (علیه‌السلام) توسط فرشتگان حاضر در جنگ بدر حکایت دارد. امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: «ای ثابت! گویی که من هم‌اکنون قائم خاندان خویش را می‌نگرم که به این نجف شما نزدیک می‌شود ـ و با دست خود به سمت کوفه اشاره فرمود ـ و همین‌که به نجف شما نزدیک شود، پرچم رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) را بر خواهد افراشت و چون آن را برافرازد، فرشتگان بدر بر او فرود آیند...».

امام صادق (علیه‌السلام) نیز می‌فرماید: «هنگامی‌که قائم قیام کند، فرشتگان روز بدر (آن‌هایی که در جنگ بدر به یاری پیامبر آمدند)، فرود می‌آیند و آنان پنج هزارند».

 

ج ـ فرشتگان قیام امام حسین (علیه‌السلام)

از روایات استفاده می‌شود که فرشتگانی در روز عاشورا، جهت یاری امام حسین (علیه‌السلام) نازل شدند؛ ولی به تقدیر الهی آنگاه رسیدند که کارزار به پایان رسیده بود؛ ازاین‌رو خداوند آن‌ها را مأمور ساخت تا هنگام قیام منتقم خون امام حسین (علیه‌السلام)، در زمین بمانند. چون آن منتقم ظهور کرد، او را یاری کنند و انتقام خون شهید کربلا را از ستمگران بازستانند. شعار ایشان «یا لَثاراتِ الحُسَیْن» است.

 

3 ـ القای ترس در دل دشمنان

خدای جهان‌آفرین در قیام جهانی حضرت مهدی (علیه‌السلام)، ترس و دلهره را بر قلب کافران و مشرکان و ستمگران حق‌ستیز خواهد افکند و آنان قدرت تصمیم‌گیری و مخالفت را از دست خواهند داد. البته این القای ترس قبلاً نیز در زمان پیامبران وجود داشته است. قرآن شریف در آیات فراوانی به آن اشاره کرده است؛ ازجمله می‌فرماید: «ما در دل‌های کسانی که کفر ورزیدند بیم و هراس خواهیم افکند». بر اساس این باور، هیچ مانعی ندارد که یکی از امدادهای غیبی خداوند برای حضرت مهدی (علیه‌السلام) رعب و ترس باشد که خداوند در دل دشمنان می‌اندازد؛ همان‌گونه که در روایات بسیاری بدان تصریح شده است. امام باقر (علیه‌السلام) دراین‌باره فرمود: «قائم ما با رعب در دل دشمنانش یاری می‌شود.»

 

4 ـ نیروهای طبیعت

بخشی از امدادهای غیبی در عصر ظهور، همان تسخیر نیروها و امکانات طبیعی است که خداوند پیامبران خود را به آن‌ها مجهز کرده است؛ همانند بادها، طوفان‌ها، ابرها و ... . قرآن درباره تسخیر برخی از این عوامل برای حضرت سلیمان (علیه‌السلام) چنین فرموده است: «و تندباد را مسخر سلیمان ساختیم که به‌فرمان او به‌سوی سرزمینی که آن را پربرکت کرده بودیم حرکت می‌کرد و ما از همه‌چیز آگاه بودیم». همچنین درباره یاری رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، در جنگ احزاب به‌وسیله باد و طوفان می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! نعمت خدا بر خودتان را به یاد آوردید در آن هنگام که لشکرهای [عظیمی] به سراغ شما آمدند؛ ولی ما باد و طوفانی سخت بر آن‌ها فرستادیم...».

در روایات فراوانی «عوامل طبیعی» ازجمله امدادهای غیبی برای آخرین حجّت الهی ذکر شده است.

رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در حدیث «معراج» به نقل از خداوند متعال چنین فرموده است: «... و باد را مسخر او می‌کنم و گردن کشان سخت را رام او می‌سازم...».


منبع: مجله دیدار آشنا