امام شناسی
  • 6218
  • 154 مرتبه
انتظار کافی نیست؛ باید مؤثر بود

انتظار کافی نیست؛ باید مؤثر بود

1400/05/10 10:33:58 ق.ظ

شهید سید محمد بهشتی

ما امیدوار هستیم که اعتقاد به امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در ما آن اثر غلط نامطلوبی را که در بسیاری از معتقدان به امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) داشته، نداشته باشد و آن اثر نامطلوب، عبارت است از اینکه کارها را خدا خودش درست می‌کند. این حالت اتکالی ناقص، غیرمنطقی و بی‌دلیل که هیچ‌گونه دلیل نقلی، عقلی یا حتی اجتماعی، جز بی‌عاری، تنبلی و تماشاچی بودن آن را تأیید نمی‌کند، باید از میان ما برود. این‌طور که مطالعات اسلامی روشن به من نشان می‌دهد، مسلمان معتقد به امام دوازدهم، حق ندارد در این دوران بسیار ممتد غیبت، از کوشش و تلاش همه‌جانبه در راه اقامه آیین یکتاپرستی، برپاداشتن عدالت و کمال انسانی و اسلامی، ذرهای شانه خالی کند. هرکس به هر عنوانی از عناوین حتی این جمله را بگوید که امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌آید که خودشان اصلاح کنند و این جمله او ذره‌ای اثر سردی در کسی بگذارد و از انواع وظایف سنگینی که هر مسلمان در این راه دارد، همان‌جا سرد شود، باید صریحاً به او گفته شود که با این گفتار، گناه کرده و باید استغفار کند و دیگر نگوید.


شهید مرتضی مطهری

مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) مظهر نویدی است که به اهل ایمان و عمل صالح داده شده است؛ مظهر پیروزی نهایی اهل ایمان است. خداوند به مؤمنان و شایسته کاران وعده داده است که آنان را جانشینان زمین قرار دهد؛ دینی که برای آن‌ها آن را پسندیده است، مستقر سازد؛ دوران خوف آنان را تبدیل به دوران امنیت نماید تا بدون ترس و واهمه، خدای خویش را بپرستند و اطاعت غیر خدا را گردن ننهند؛ و چیزی را در عباد یا طاعت، شریک حق نسازند. ظهور مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) منتی است بر مستضعفان و خوارشمرده‌شدگان و وسیله‌ای است.

برای پیشوا و مقتدا شدن آنان. ظهور مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، تحقق‌بخش وعده‌ای است که خداوند متعال از قدیم‌ترین زمان‌ها در کتب آسمانی به صالحان و متقیان داده است که زمین از آن آنان است.


شهید قاسم سلیمانی

معتقدم امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) که ظهور کند، حکومتی که ایجاد می‌شود، قلهٔ آن حکومت، آن دوره‌ای بود که در دفاع مقدس و در بخش‌ها و حالات آن اتفاق افتاد؛ همهٔ عبارت‌ها دینی و خدایی بود.


شهید مصطفی چمران

تمام مبارزه‌ای که در طول تاریخ درگرفته است، برای این است که این انسان را تربیت کنند. این انسان آماده شود که علی‌وار زندگی کند، حکومت علی (علیه‌السلام) را بفهمد و تسلیم عدالت علی (علیه‌السلام) شود؛ و آن روزگاری است که حضرت حجت (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) ظهور می‌فرماید.


شهید سید مرتضی آوینی

زمانهٔ عجیبی است؛ برخی مردمان، امام گذشته را عاشق‌اند، نه امام حاضر را. می‌دانی چرا؟ امام گذشته را هرگونه که بخواهند، تفسیر می‌کنند، اما امام حاضر را باید فرمان برند! و کوفیان، عاشورا را این‌گونه رقم زدند.


شهید مصطفی نبی لو

ما تا ظهور آقا امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) به مبارزه ادامه می‌دهیم هر جا ندای مظلومی بلند شود، ما آنجاییم. هر جا که برای زمینه‌سازی ظهور آقا احتیاجی به ما باشد، ما آنجاییم. نگویید مدافعان حرم؛ چون شکر خدا امروز حرم‌ها در امنیت‌اند. ما زمینه‌ساز ظهوریم.


شهید سجاد زبرجدی

اگر ما در راه امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) نباشیم، بهتر است هلاک شویم و در راه امام زمانمان استوار بمانیم، بهتر است آرزوی شهادت کنیم؛ زیرا شهادت، زندگی ابدی است. امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) غریب است. نباید آقا را فراموش کنیم؛ زیرا آقا هیچ‌وقت ما را فراموش نمی‌کند و مدام در رحمت دعای خیرش هستیم.


شهید حسنعلی احمدی

روی سخن من با افرادی است که در گوشه و کنار، زمزمه‌های معصومانه سر می‌دهند و میگویند باید امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) بیاید و کارها را درست کند و باید منتظر او بود. اول بدانید که امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) منتظر شماست تا شما را بشناسد، پس قلب خود را پاک کنید و همچنان محکم برایمان و عقیده خود استوار باشید و زمان را برای ظهور حضرت آماده سازید تا خدای‌ناکرده تحت تأثیر افکار نادرست کافران و منافقان قرار نگیرید و دست از یاری امام امت برندارید که زمان، زمان امتحان و آزمایش است.


شهید محمودرضا بیضایی

باید به خودمان بقبولانیم که در این زمان به دنیا آمده‌ایم و شیعه هم به دنیا آمده‌ایم که مؤثر در تحقق ظهور مولا باشیم و این همراه با تحمل مشکلات، مصائب، سختی‌ها، غربت‌ها و دوری‌هاست و جز با فدا شدن محقق نمی‌شود.


شهید مهدی زین‌الدین

در زمان غیبت کبری به کسی «منتظر» گفته می‌شود و کسی می‌تواند زندگی کند که منتظر باشد؛ منتظر شهادت، منتظر ظهور امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف). خداوند امروز از ما همت، اراده و شهادت‌طلبی می‌خواهد.


شهید کوروش مهاجر

ما گناهکاران درگاه خداوندی، ما سربازان خمینی، ما جانبازان حسینی، آگاهانه و با بصیرت کامل این راه را انتخاب کردیم؛ چراکه عزت و شرف اسلام و آن امانت الهی که از شهدای بدر واحد و کربلا گرفته‌ایم، تنها با جهاد و مجاهده در راه خداست که به مقصد نهایی خود که همان انقلاب حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) است می‌رسد. پس ای اهل دنیا و ای امت مسلمان! بدانید «هجرت» وسیله ما، «جهاد» سلاح ما و «شهادت» سعادت ماست.

منبع: ماهنامه خانه خوبان