انقلاب اسلامی
  • 4279
  • 220 مرتبه
«مطلقه» بودن ولایت‌فقیه به چه معناست؟ یعنی هر کاری که خواست، می‌تواند انجام دهد؟!

«مطلقه» بودن ولایت‌فقیه به چه معناست؟ یعنی هر کاری که خواست، می‌تواند انجام دهد؟!

1398/09/29 01:36:55 ب.ظ

بعضی‌ها خیال می‌کنند که این «ولایت مطلقهٔ فقیه» که در قانون اساسی آمده، معنایش این است که رهبری، مطلق‌العنان است و هر کار که دلش بخواهد می‌تواند بکند!

معنای ولایت مطلقه این نیست. رهبری بایستی موبه‌مو قوانین را اجرا کند و به آن‌ها احترام بگذارد منتها در مواردی اگر مسئولان و دست‌اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبه‌مو عمل کنند دچار مشکل می‌شوند. قانون بشری همین‌طور است. قانون اساسی راه چاره‌ای را باز کرده و گفته آنجایی که مسئولان امور در اجرای فلان قانون دچار مضیقه می‌شوند؛ و هیچ کار نمی‌توانند بکنند مجلس هم این‌طور نیست که امروز شما چیزی را ببرید و فردا تصویب کنند و به شما جواب بدهند رهبری مرجع است این معنای ولایت مطلقه است و الا رهبر، رئیس‌جمهور، وزرا و نمایندگان، همه در مقابل قانون تسلیم‌اند و باید تسلیم باشند [1].

مفهوم استبداد یا خودسری، به میل خود یا به ضرر مردم تصمیم گرفتن، مطلقاً در معنای ولایت اسلامی نیست... مقصود، آموزش و درس و راه اسلامی است. البته کسانی که دلباخته مفاهیم غربی و بیگانه‌ای از اسلام هستند ممکن است حرف‌هایی بزند یا تصوراتی بکنند؛ لیکن این‌ها براثر نشناختن مفهوم ولایت است.

 

 

[1]- بیانات در دیدار با استادان و دانشجویان قزوین،1382/9/26.

اخبار مرتبط