زنان
  • 5942
  • 186 مرتبه
تبارک‌الله درباره مردها نیست

تبارک‌الله درباره مردها نیست

1399/02/01 12:00:57 ب.ظ

آیت‌الله جوادی آملی


زن‌ها، خواهرها، دخترها باید عظمت مقام مادری را بدانند. مکرر خدای سبحان از عظمت خلقت یاد کرد.

جایی فرمود «لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» جای دیگر فرمود «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» این‌ها را کجا انجام داد؟

آیا این نظیر سلول‌های بنیادی است که در شیشه و ظرف خاصی که ادراک ندارد خدا احسن الخالقین می‌شود؟ یا در حوزه نفس مادر این احسن الخالقین را انجام می‌دهد؟...

مادر اگر مثل حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) باشد می‌فهمد چه خبر است؛ و این نظیر سلول بنیادی نیست که در شیشه‌ای که هیچ ادراک و حسی ندارد، انجام شود.

همه شئون و مراحلی که در کودک انجام می‌گیرد نفس مادر متوجه است منتها مادر، علم به علم ندارد.

در همین مراحل است که احسن الخالقین خداوند جلوه می‌کند و نفس مادر است که احسن المخلوقین را تحویل می‌دهد.

این مقام مادر است، این مقام زن است... این قرآن ماست که عظمت مادر را نشان می‌دهد.

این تبارک‌الله درباره مردها نیست و دلیل این‌که آداب و اخلاق مادر در کودک اثر دارد این است که همه این فیوضات از راه نفس مادر به کودک می‌رسد.

اگر مادر طیب‌وطاهر باشد، خوش‌اخلاق باشد در زمان بارداری بد نگوید، بد نبیند، عصبانی نشود و غذای حرام نخورد، فرزند صالح به دنیا خواهد آمد.

درست است که همه این کارها را خداوند انجام می‌دهد اما همه این‌ها با وسایل انجام می‌گیرد.

اگر وقتی به پیامبر فرمود: «وَمَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ» به هر مادری هم می‌گوید تو به بار نیاوردی من به بار آوردم، اما از راه هستی و دستگاه تو، منتها از راه نفس تو، اراده تو، کمالات تو این کار را کردم، لذا تمام کمالات مادر در کودک اثر دارد، یعنی فیض الهی به مادر می‌رسد و در ظرفیت خاص به کودک می‌دهد و آن مادر هر کمالاتی دارد به فرزند می‌رسد.

 

 

منبع: ماهنامه خانه خوبان