زنان
  • 8562
  • 118 مرتبه
شاغل بی‌مزد باشم یا یک خانم دو شغله؟

شاغل بی‌مزد باشم یا یک خانم دو شغله؟

1401/08/19 01:09:32 ب.ظ

«مرغ همسایه غاز است»، دقیقاً حکایت این روزهای بانوان شاغل و خانه‌دار است. پای صحبت هرکدام که بنشینی به شرایط دیگری غبطه می‌خورند مثلاً زن خانه‌دار می‌گوید: «همین خانم همسایه رو می‌بینی؟ اول صبح از خونه می‌زنه بیرون غروب آفتاب برمی‌گرده، هر وقتم می‌بینیش ترگل ورگله، خونه و زندگی‌اش رو هم دیدم، کم از زندگی ما ندارد. دستش تو جیب خودشه، سرو زبونش بیشتر از ماست، بیشتر از ما می‌گرده، بیشتر از ما می‌خوره. من بی‌چاره چی؟ از صبح که بچه‌ها رو می‌فرستم مدرسه تا آخر شب که چراغ‌ها رو خاموش می‌کنم هی باید بدوم، اینو بشور اونو بساب، اینو بپز ...»؛ و هنگامی‌که پای درد و دل خانم شاغل می‌نشینی می‌گوید: «نه خواب دارم نه آرامش. توی خونه فکر پیش کارهای بیرونه، دسر کار فکرم پیش بچه‌ها. اینکه چی خوردن؟ چی پوشیدن. آرزوی خواب دم‌صبح به دلم مونده، پالم دادن روی مبل و کتاب خوندن، این خانم همسایه رو که می‌بینم غصه‌ام می‌گیره، هیچ دغدغه‌ای نداره. راستش زندگی من همش شده بدو بدو. یه پا اینجا، به پا اونجا، تازه آخرش هم همه از من ناراضیان، امروز که خودمو تو آینه دیدم حس کردم پیر شدم ...»؛ و این قصه مدام ادامه دارد.


شاغل باشیم بهتر است یا خانه‌دار؟

اشتغال و خانه‌داری، هر دو معایب و مزایایی دارد که قابل‌انکار نیست. پس اگر قصد دارید یکی از این دو راه را انتخاب کنید، یا الآن در میانه میدان هستید و ذهنتان مشغول است تا کدام‌یک می‌تواند حال خوب بیشتری برای شما و خانواده‌تان به همراه بیاورد، باید معایب و مزایای هرکدام را لیست کنید.


اگر شاغل باشید بدون شک:

از تخصص و تحصیلات خود در زمینه‌ای که جامعه به خانم‌های شاغل نیاز دارد استفاده می‌کنید، احساس کارآمدی در شما ایجاد خواهد شد و درنهایت باری از مشکلات اقتصادی خانواده نیز کم خواهید کرد؛ اما باید قبول کنیم اشتغال خستگی روحی و جسمی زیادی را برای شما به دنبال دارد. عدم حضور شما در خانه می‌تواند در روابط عاطفی‌تان تأثیر بگذارد و مهم‌تر از آن اگر فرزندی داشته باشید، ممکن است تربیت او را دچار مشکل کند.


اگر خانه‌دار باشید بدون شک:

خانم خانه خود هستید و برای لحظه‌به‌لحظه زندگی‌تان خودتان تصمیم می‌گیرید، با توجه به توان جسمی و روحی‌تان برنامه روزانه می‌چینید، بیشتر از بانوان شاغل می‌توانید به علاقه‌هایتان مانند مطالعه، خیاطی، هنر و... بپردازید، آرامش روانی‌تان نسبت به زنی که مدام باید در پی کسب رضایت کارفرمای خود باشد بیشتر است؛ اما حتماً خانه‌داری صرف باعث می‌شود کمی حوصله‌تان سر برود، دچار تکرار و روزمرگی شوید، کمتر از محیط پیرامون و اجتماع خبر داشته و ازنظر اقتصادی وابسته به همسرتان باشید.


فکر شما، دنیای شماست

با توجه به خوبی‌ها و بدی‌های گفته‌شده، تصمیم‌گیرنده شما هستید که یک بانوی خانه‌دار بودن را انتخاب کنید یا یک بانوی شاغل بودن؛ اما قطعاً پیش از انتخاب هرکدام باید فکرتان را عوض کنید. اگر فکرتان را تغییر دهید، چه شاغل باشید و چه خانه‌دار شادی به سراغتان خواهد آمد، شادی و آرامش روانی سلامت جسمتان را به دنبال خواهد داشت و یک خانم شاد و آرام می‌تواند خانواده‌اش را دورهم جمع کند و خانه‌ای گرم بسازد.


خانه‌دار بودن کار کمی نیست

خانه‌دار بودن شغل است. هرچند این روزها حمایت چندانی از خانم‌های خانه‌دار در قانون وجود ندارد؛ اما خداوند از کدبانوهای درون منزل حمایت جانانه‌ای کرده است. پیامبر عزیز ما می‌فرماید: «هرگاه زنی برای مرتب کردن خانه چیزی را از جایی به‌جای دیگر ببرد خداوند به او نظر رحمت می‌کند».* این حدیث نشان می‌دهد که خداوند برای کار زنان در منزل ارزش بالایی قائل است.

برای اینکه نسبت به خانه‌داری، این شغل مقدس بی‌مزد حس خوبی داشته باشیم، باید عینکی که از مادرانمان به‌اشتباه به ما رسیده و باورهای عمومی جامعه به ما تزریق کرده دوری کنیم. زن خانه‌دار آرامشی را تجربه می‌کند که هیچ‌گاه نصیب زن شاغل نمی‌شود. زنی که با لبخند همسرش را بدرقه می‌کند، لقمه‌های مربا را در دهان فرزندش می‌گذارد، لباس‌ها را اتو می‌کند، ناهار محبوبش را با عشق می‌پزد و بعدازظهرش را با یک دورهمی، یا مهمانی یا گشت‌وگذار می‌گذراند، مطمئناً حال بدی ندارد. اصلاً چه کسی گفته وابستگی اقتصادی به مرد بد است؟ وقتی ازنظر شرعی و قانونی وظیفه تهیه مسکن، خوراک، پوشاک و ... بر عهده مرد است، یعنی خانم فقط به دنبال حال خوب برای خانواده باشد و ذهن لطیفش را درگیر دنیای هفتاد رنگ اقتصادی نکند. پس خانه‌دار بودن، یک کاردم دستی نیست. فقط بلدی می‌خواهد، ایجاد تنوع در برنامه هفتگی، یادگیری یک هنر به‌صورت پاره‌وقت، انجام دادن کارهایی در ساعت‌های بیکاری، تماشای برنامه‌های مفید، مطالعه کتاب‌های جذاب و ... می‌تواند شما را از خطر روزمرگی دور کند.


* وسائل الشیعه، ج ۲، ص ۳۹.


شاغل بودن کار کمی نیست

گفته‌های بالا به معنی این نیست که زنان شاغل باید به حال خود گریه کنند، بسیاری از خانم‌ها به‌حسب شرایط یا شاید هم علاقه و شاید هم نیاز جامعه مشغول به کار هستند، مثل معلم‌های عزیز، پزشکان محترم، پرستارهای دلسوز و آرایشگرها و ... که کار مهمی انجام می‌دهند؛ پس باید ابتدا برای خودشان و تصمیمی که گرفته‌اند ارزش قائل باشند، زنان شاغل برای داشتن یک زندگی مشترک موفق باید به انتخاب نوع کار، مقدار زمان موردنیاز آن کار، محل کار، همکاران و ... توجه کنند. همچنین از یک مشاور کمک بگیرند، از همسرشان یاری بخواهند و با تعدیل کردن سطح انتظارشان فشارهای روحی و جسمی کار بیرون از منزل را تعدیل کنند. به‌طورکلی زنان شاغل باید سعی کنند توانایی خود را ببینند، از کاری که پذیرفته‌اند لذت ببرند تا بتوانند یک انسان شاد و موفق باشند.

منبع: ماهنامه خانه خوبان