طواف دل
  • 1040
  • 237 مرتبه
مناظره ابوحنيفه و امام صادق (علیه‌السلام)

مناظره ابوحنيفه و امام صادق (علیه‌السلام)

1398/12/01 09:22:06 ب.ظ

روزی ابوحنیفه - یکی از پیشوایان و رهبران اهل سنّت - به همراه عدّه‌ای از دوستانش به مجلس امام جعفر صادق (علیه‌السلام) وارد شد و اظهار داشت:

یابن‌رسول‌الله! فرزندت، موسی کاظم (علیه‌السلام) را دیدم که مشغول نماز بود و مردم از جلوی او رفت‌وآمد می‌کردند؛ و او آن‌ها را نهی نمی‌کرد، بااینکه رفت‌وآمدها مانع معنویت می‌باشد؟!

امام صادق (علیه‌السلام) فرزند خود موسی کاظم (علیه‌السلام) را احضار نمود و فرمود: ابوحنیفه چنین می‌گوید که در حال نماز بودی و مردم از جلوی تو رفت‌وآمد می‌کرده‌اند و مانع آن‌ها نمی‌شدی؟

پاسخ داد: بلی، صحیح است، چون آن کسی که در مقابلش ایستاده بودم و نماز می‌خواندم، او را از هرکسی نزدیک‌تر به خود می‌دانستم، بنابراین افراد را مانع و مزاحم عبادت و ستایش خود در مقابل پروردگار متعال نمی‌دانستم.

سپس امام جعفر صادق (علیه‌السلام) فرزند خود را در آغوش گرفت و فرمود: پدر و مادرم فدای تو باد که نگه‌دارنده علوم و اسرار الهی و امامت هستی.

بعدازآن خطاب به ابوحنیفه کرد و فرمود: حکم قتل، شدیدتر و مهم‌تر است، یا حکم زنا؟

ابوحنیفه گفت: قتل شدیدتر است.

امام (علیه‌السلام) فرمود: اگر چنین است، پس چرا خداوند شهادت بر اثبات قتل را دو نفر لازم دانسته؛ ولی شهادت بر اثبات زنا را چهار نفر قرار داده است؟!

سپس حضرت به دنباله این پرسش فرمود: بنابراین باید توجّه داشت که نمی‌توان احکام دین را با قیاس استنباط کرد.

و سپس افزود: ای ابوحنیفه! ترک نماز مهم‌تر است، یا ترک روزه؟

ابوحنیفه گفت: ترک نماز مهم‌تر است.

حضرت فرمود: اگر چنین است، پس چرا زنان نمازهای دوران حیض و نفاس را نباید قضا کنند؛ ولی روزه‌ها را باید قضا نمایند، پس احکام دین قابل قیاس نیست.

بعدازآن، فرمود: آیا نسبت به حقوق و معاملات، زن ضعیف‌تر است، یا مرد؟

ابوحنیفه در پاسخ گفت: زنان ضعیف و ناتوان هستند.

حضرت فرمود: اگر چنین است، پس چرا خداوند متعال سهم مردان را دو برابر سهم زنان قرار داده است، بااینکه قیاس برخلاف آن می‌باشد؟!

سپس حضرت افزود: اگر به احکام دین آشنا هستی، آیا غائط و مدفوع انسان کثیف‌تر است، یا منی؟

ابوحنیفه گفت: غائط کثیف‌تر از منی می‌باشد.

حضرت فرمود: اگر چنین است، پس چرا غائط با قدری آب یا سنگ و کلوخ پاک می‌گردد؛ ولی منی بدون آب و غسل، تطهیر نمی‌شود، آیا این حکم با قیاس سازش دارد؟!

پس‌ازآن ابوحنیفه تقاضا کرد: یابن‌رسول‌الله! فدایت گردم، حدیثی برای ما بیان فرما که مورداستفاده قرار دهیم؟

امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: پدرم از پدرانش و ایشان از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) روایت کرده‌اند که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌واله) فرمود: خداوند متعال میثاق و طینت اهل‌بیت رسول‌الله (علیهم‌السلام) را از اعلی علّیین آفریده است.

و طینت و سرشت شیعیان و دوستان ما را از خمیرمایه و طینت ما خلق نمود و چنانچه تمام خلایق جمع شوند که تغییری در آن به وجود آورند هرگز نخواهند توانست.

بعدازآن که امام صادق (علیه‌السلام) چنین سخنی را بیان فرمود ابوحنیفه گریان شد؛ و با دوستانش که همراه وی بودند برخاستند و از مجلس خارج گشتند.

اخبار مرتبط