آئین همسرداری
  • 6145
  • 153 مرتبه
مقایسه‌های همسرانه

مقایسه‌های همسرانه

1400/03/13 01:16:21 ب.ظ

پیامدهای مقایسه کردن همسر با دیگران

1. زمانی که همسر خود را با دیگری مقایسه می‌کنید، اولین آسیب آن متوجه خود شما خواهد شد؛ چون با این کار، وجهه ٔ او را در نظر خود پایین می آورید و به تدریج از علاقه تان نسبت به او کاسته می شود. سردی در روابط به تمام ابعاد زندگی کشیده می‌شود و حتی ممکن است در فرایند تربیت فرزندان نیز تاثیرگذار باشد.

2. مقایسه های اشتباه، باعث می‌شود طرف مقابل حس کند که همسرش او را همان‌طور که هست نپذیرفته و دیگر به او علاقه ای ندارد؛ بنابراین دچار افسردگی و گی می‌شود و اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. مقایسه کردن همسر، موجب دلسردی و کاهش انگیزه ٔ او برای ادامه ٔ تلاش‌ها و سعی او برای تغییر می شود.

3. مقایسه کردن موجب تحقیر همسر و به چالش کشیدن او می‌شود. افراد در اثر احساس حقارت، به جبران منفی روی می‌آورند و ممکن است دست به تلافی بزنند و شروع به بهانه گیری و ایراد گرفتن کنند؛ چیزی که قطعاً خوشایند نخواهد بود؛ جمع شدن دو ایرادگیر مقایسه کننده در یک جا.

4. مقایسه ها گاه موجب بروز دعوا و پرخاشگری در محیط خانه شده و آرامش را از میان می‌برند. دوام دعواها در محیط خانواده، زندگی را به کام تمام اعضا، تلخ خواهد کرد.

۵. با ادامه پیدا کردن این روند، اختلافات و مشکلات درون خانواده ای، تحریم‌ها را می‌شکند و زن و مرد هر روز بیشتر از یکدیگر فاصله می گیرند.


چند راهکار عملی

برای جلوگیری از مقایسه ٔ همسر با دیگران و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از آن، راهکارهایی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد:


1.
از ذهنتان شروع کنید

برای ترک کردن این عادت نامناسب، باید از ذهن خود شروع کنید. اگر فقط نقاط ضعف همسرتان را زیر ذره‌بین بگذارید و نقاط ضعف او را با نقاط قوت دیگران مقایسه کنید، به مرور ذهنتان به این کار عادت می کند و به جایی خواهد رسید که دیگر قادر به دیدن خوبیهای او نخواهد بود.


2.
با یکدیگر همدلی کنید

برای جلوگیری از آسیب به زندگی مشترک و رابطه ٔ زناشویی، بهترین کار همدلی است. قبل از اینکه دیر شود و کاملا از همسر خود دلسرد شوید، محبت خود را به او ابراز کنید و بگویید که قدر زحماتش را می دانید. این جملات شماست که به او انگیزه ٔ زندگی و کار و تلاش بیشتر را می‌دهد، نه مقایسه ها. خود را جای او بگذارید و درکش کنید.


3.
به جنبه‌های مثبت همسرتان توجه کنید

ممکن است همسران به صورت ناخودآگاه جنبه‌های مثبت زندگی دیگران را با جنبه‌های منفی زندگی خود مقایسه می‌کند. جلوی این کار را بگیرید و به جای آن به خوبی های همسر خود توجه کنید. به زندگی خودتان بیشتر فکر کنید؛ این که چگونه در کنار یکدیگر و با سختی، آن را شکل داده اید. به تمام زحماتی که همسرتان در طول ازدواج و زندگی مشترکتان کشیده است و یا زمان‌هایی که حتی با چیزهای خیلی کوچک خوشحالتان کرده، فکر کنید. این یادآوری ها حس خوبی در شما ایجاد می کنند و با استمرار در آنها، علاقه تان نسبت به یکدیگر بیشتر شده و در نتیجه تلاش بیشتری برای تغییر رفتار و شرایط می کنید. همچنین روی جنبه‌های مثبت همسرتان متمرکز شوید؛ همان هایی که باعث شدند او را برای ازدواج انتخاب کنید تا یک عمر، شریک زندگیتان باشد.


۴.
تشکر و قدردانی را فراموش نکنید

زمانی که همسرتان را با دیگران مقایسه می کنید، به این معنا که از زندگی خود راضی نیستید و کمبودهای مالی و اخلاقی را در ذهن خود پر رنگ می کنید. سعی کنید بابت تمام نعمت های زندگی مشترک، سپاسگزار باشید. قدردانی از همسر و زحمات شما را در نظرش مهربان جلوه می دهد و دلها را به هم نزدیک تر می کند. توجه به نعمت ها و شکرگزاری، آنها را در زندگیتان بیشتر می کند.


۵.
خود را جای دیگران بگذارید

قبل از مقایسه ٔ همسرتان با دیگران، برای لحظه‌ای تصور کنید که اگر او هم ویژگی‌های مثبت دیگران را به رویتان بیاورد و شما را با اطرافیان مقایسه کند، چه حالی خواهید داشت. مسلماً این شرایط برای شما اصلا خوشایند نیست. اگر برای مقابله به مثل با همسرتان، را با دیگران مقایسه می کنید، این کار را تمام کنید تا او نیز عادت خود را کنار بگذارد. در غیر این صورت، به مرور، مشکلات و دعواهای تان بیشتر می‌شود.

منبع: ماهنامه خانه خوبان