آئین همسرداری
  • 7282
  • 157 مرتبه
تفاوت‌های من و همسرم

تفاوت‌های من و همسرم

1400/07/19 10:42:11 ق.ظ

تفاوت‌هایی که باید در زندگی مشترک بشناسید

آیه همسرانه

«و از نشانه‌های او این‌که همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند». (روم، ۲۱)

ناآشنایی با تفاوت‌های شناختی و احساسی زن و مرد منجر به ناتوانی در مدیریت روابط و تعامل بین زن و شوهر شده و می‌تواند سبب شود تا به‌جای آنکه تفاوت‌های ذاتی بین همسران به فرصتی برای پرواز و تعالی آن‌ها تبدیل شود، زمینه‌ای به وجود آورد برای سقوط و نزاع‌های بی‌پایانی که می‌تواند دنیا و آخرتشان را ویران سازد.

 

تفاوت‌های فیزیولوژیکی

زن و مرد از جهت فیزیولوژیکی باهم تفاوت‌هایی دارند همچون:

دقت شنوایی در زنان بالاتر از مردان است. تقریباً بیشتر صداهای محیط برای آن‌ها جلب‌توجه می‌کند ولی مردان معمولاً تنها صداهای انتخاب‌شده را می‌شنوند. این توانایی شنیداری می‌تواند زنان را در معرض عصبی شدن قرار دهد؛ چراکه هر محرکی پاسخی را می‌طلبد و محرک‌های شنیداری متعددی که توسط زنان درک می‌شود، چه‌بسا نیاز به پاسخ‌های متفاوت را تولید می‌کند که در صورت ناخواسته بودن این حالت، می‌تواند برای زنان خستگی عصبی و ناراحتی را ایجاد کند.

زنان بینایی قوی‌تر و جزئی‌نگر تری دارند. در هنگام دیدن مکان‌های جدید، جزئیاتی را زنان متوجه می‌شوند که مردان به آن‌ها توجه کافی ندارند. لذا ریزبین نبودن مردان چه‌بسا در زنان سوءتفاهم به وجود آورد که آن‌ها به‌اندازه کافی قدردان محیط منظم شده خانه نیستند.

قدرت بویایی زنان نیز قوی‌تر از مردان است. چه‌بسا برخی حساسیت‌های زنان نسبت به تمیزی که برای مردان قابل‌درک نیست، به همین مسئله مربوط باشد. جالب است بدانید قدرت بویایی زنان باردار بیشتر از دیگر زنان است و به همین دلیل دچار ویار می‌شوند. توان چشایی در خانم‌ها قوی‌تر از مردان است. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل کمتر تشکر کردن آقایان از بابت غذاها، آن است که مزه غذاها را کمتر درک می‌کنند!

 

تار عاطفه، پود تفکر

زنان بیشتر معدن عاطفه هستند و مردان بیشتر معدن اندیشیدن؛ در مردان آینده‌نگری بیشتری نسبت به زنان درباره مسائل زندگی دیده می‌شود. با توجه به این قابلیت و نیز قوای جسمانی برتری که دارند، آن‌ها بیشتر مناسب کارهای سخت و مسئولیت‌های سنگین در جهت تأمین معاش و مدیریت بیرونی خانه و خانواده هستند. معمول مردان کمتر سخن می‌گویند و بیشتر از حرف زدن برای تبادل اطلاعات استفاده می‌کنند و در غیر این صورت سکوت را ترجیح می‌دهند. ولی زنان معمولاً مهارت‌های کلامی قوی‌تری دارند و از سخن گفتن بیشتر برای تبادل عاطفی استفاده می‌کنند. آن‌ها بیشتر سؤال می‌پرسند و زیاد سؤال کردن را مساوی مفهوم دخالت نمی‌دانند و در گفتار خود برخلاف مردان معمولاً جزئیات را مطرح می‌کنند.

 

تفاوت‌های کارکردی

تفاوت‌های جسمی، عاطفی و شناختی زن و مرد سبب می‌شود کارکرد مهم زنان پرورش دهندگی، مراقبت‌کنندگی و عشق‌ورزی و کارکرد مهم مردان حمایت گری، مهیاکنندگی و اقتدارطلبی باشد. کارکردهای زن، شرایط او را برای مدیریت داخلی خانه مساعدتر از مرد می‌کند و کارکردهای مرد او را برای مدیریت خارجی خانه مورد مناسب‌تری نسبت به زن می‌کند. مهم‌ترین نیاز روانی زن و مرد را در لابه‌لای همین کارکردها می‌توان دریافت. نیاز روانی غالب در زن، نیاز به محبت دیدن است؛ اما در مورد مرد، نیاز روانی غالب، نیاز به اقتدار است. توجه مرد و زن به نیاز روانی غالب همدیگر به آن‌ها در برقراری یک رابطه شیرین و سازنده کمک می‌کند؛ به این صورت که اگر مردی می‌خواهد همسرش، اقتدار او را به رسمیت بشناسد، باید به همسرش صمیمانه محبت کند و زن نیز اگر می‌خواهد مردش به او محبت کند باید اقتدار مرد خود را به رسمیت بشناسد.

 

قلمروی شیر

یک مثال: اگر خانمی به شوهر خود وقتی خسته از کار بیرون به خانه برگشته بگوید: «زود باش! دوش بگیر؛ مامانم نیم ساعت پیش زنگ زد و گفت امشب بریم خونه‌شون؛ زود باش تا دیر نشده بریم!» به‌احتمال‌زیاد مرد مخالفت کند؛ چراکه چنین روش رفتاری به مرد این احساس را می‌دهد که کسی دیگر دارد برای او تعیین تکلیف می‌کند و لذا اقتدار او خدشه‌دار می‌شود؛ اما اگر در همین مثال خانم بگوید: «مامان نیم ساعت پیش زنگ زد شب دعوتمون کرد؛ من گفتم حسن آقا عصری از سر کار می‌یاد و خسته است؛ ما نمی‌تونیم بیاییم؛ بااین‌حال به حسن آقا می‌گم آگه حال داشت و صلاح دونست مزاحمتون می‌شیم» در این حالت به‌احتمال‌زیاد مرد خانه بعد از کمی اظهار خستگی و بی‌حوصلگی بگوید «باشه! یه ربع دیگه آماده شید تا بریم»؛ چراکه در حالت دوم مرد احساس می‌کند این خود اوست که تصمیم می‌گیرد چه باید کند، یعنی اقتدارش به رسمیت شناخته شده است.

 

بایدها و نبایدها

۱. اختلاف‌سلیقه از ناحیه مرد به زن، برای زن پیام محبت دارد ولی همین مسئله از جانب زن به مرد، القای دوست‌نداشتن می‌کند؛ ازاین‌رو هنگام اختلاف‌سلیقه، لازم است زن به شوهرش بگوید که دوستش دارد.

۲. دریافت خوراکی از طرف مردها به‌عنوان یکی از پیام‌های دریافت محبت است؛ ازاین‌رو مردی که به خانه می‌رسد و بوی غذای را می‌شنود، بسیار خوشحال می‌شود.

۳. برای حفظ اقتدار مرد خود، حتماً موفقیت‌ها و پیشرفت‌های او را ببینید. کافی است گاهی با جملاتی کوتاه، از شوهر خود درزمینهٔ رشدهایش تعریف کنید.

۴. هیچ‌گاه همسران نباید یکدیگر را مقایسه، تحقیر، سرزنش و... کنند؛ مخصوصاً این کارها از سوی زنان سبب می‌شود که مرد احساس حقارت کند و احساس حقارت، قدرت مرد را از بین می‌برد و به نیاز روانی او برای اقتدارطلبی آسیب جدی وارد می‌کند. روشن است مردی که اقتدار او از ناحیه همسرش رعایت نشود، انگیزه لازم برای محبت به زن خود را از دست می‌دهد.

۵. با همسر خود به‌گونه‌ای رفتار کنید که انگار او برای شما منحصربه‌فرد است؛ به‌گونه‌ای که اگر دوباره می‌خواستید زندگی مشترک را شروع کنید، او را انتخاب می‌کردید.

۶. وقتی مردی نمی‌داند چه باید بکند، همسرش نباید او را راهنمایی کند؛ بلکه باید خلوت او را به هم نزند و آماده باشد که اگر مردش از او راهنمایی خواست و او توان کمک داشت، راهنمایی‌اش کند.

 

منبع: ماهنامه خانه خوبان

اخبار مرتبط