تربیت فرزند
  • 7275
  • 131 مرتبه
چادر، لباس فاخر

چادر، لباس فاخر

1400/07/12 11:11:23 ق.ظ

حجت‌الاسلام استاد علی‌اکبر مظاهری

 

 

پرسش

خانمی پرسیده‌اند:

دختری چهارساله دارم که به مهدکودک می‌رود. با توجه به شرایط جامعه و پوشش خانم‌ها، مشکلات زیادی برایم پیش آمده است، خودم چادری هستم؛ ولی اگر جایی برویم که دخترم، خانم‌هایی با پوشش‌های گوناگون را ببیند، با صدای بلند می‌پرسد: «مامان! چرا این‌ها چادر نپوشیده‌اند؟ من دلم می‌خواهد تو مثل این‌ها باشی»، گاهی خانم‌ها که می‌شنوند، با خنده حرف بچه را تأیید می‌کنند. راهنمایی‌ام کنید که چه کنم.

 

پاسخ ما

۱. چادر، لباسی باوقار و زیباست و متانت و زیبایی را باهم دارد.

۲. چادر، لباس عرف دین‌داران است. بیشتر خانم‌های متدین، چادر می‌پوشند. بسیاری از خانم‌های فرهیخته و دانشمند جامعه ما هم چادری‌اند.

۳. چادر در جامعه ما، لباس رسمی زنان است.

بنابراین شما با پوشیدن لباسی که وقار، متانت و زیبایی به همراه دارد، لباس عرف دین‌داران و نیز، لباس رسمی زنان جامعه است، احساس آرامش و افتخار داشته باشید، نه احساس تردید و اضطراب. در پاسخ پرسش یا اعتراض فرزندتان، با صبوری و بدون برافروختگی بگویید: مامان جان! مگر چادر من چه عیبی دارد؟ و به‌اندازه فهم او و به زبان خودش، برایش توضیح دهید که چادر، بهترین پوشش است و لازم نیست ما هم مانند دیگران باشیم؛ بلکه باید کاری کنیم که دیگران مثل ما باشند. هرکس اختیار دارد لباسش را خودش انتخاب کند. این مفاهیم را در قالب مثال و داستان نیز برایش توضیح دهید.

در برابر خانم‌هایی هم که می‌پندارید با خنده، حرف کودکتان را تأیید می‌کنند، گردن‌فرازی کنید. مبادا برای خوشایند با بدآیند این‌وآن، از ارزش‌هایتان دست بردارید یا شرمنده شوید. هرگز!


قوت قلب

هرگاه با کسانی روبه‌رو شدید که ارزش‌هایتان را مسخره می‌کنند، این آیه قرآن را بخوانید و به خود تلقین کنید که انرژی‌بخش و سبب قوت قلب است:
 
«فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لاَ یسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لاَ یوقِنُونَ؛ صبر کن که وعده خدا حق است. مبادا کسانی که یقین ندارند، تو را سبک و متزلزل کنند».*

البته کسانی که چادر و چادری را مسخره کنند، بسیار اندک‌اند. نگرانشان نباشید.

خداوند سبحان، باورتان باشد.

* روم، ۶۰.

 

 

منبع: ماهنامه خانه خوبان

اخبار مرتبط