مهارت های زندگی
  • 6161
  • 136 مرتبه
خانهٔ امن

خانهٔ امن

1400/04/03 12:36:34 ب.ظ

راهکارهای ضد آلرژی کردن منزل


بیش از ۲۰ درصد مردم در سراسر جهان به‌نوعی از بیماری آلرژی مبتلا هستند و این آمار به دلایل مختلف، پیوسته در حال افزایش است. عوامل آلرژی‌زای بیرون از خانه، فراوان و در مواردی غیرقابل‌کنترل‌اند؛ بااین‌حال، در صورت امن کردن خانه تا حدودی می‌توان از دچار شدن به عوارض آلرژی جلوگیری کرد. با چند راهکار، می‌توان فضای خانه را ضد آلرژی کرد. در ادامه می‌توانید با این روش‌ها آشنا شوید:


1.
خداحافظی با قارچ‌های حمام: از بین بردن قارچ‌های حمام، یک روش مؤثر برای ضد حساسیت کردن خانه است؛ بهترین کار، نصب یک فن، در حمام و به راه انداختن آن در جریان هر بار حمام کردن و دوش گرفتن است؛ این کار، رطوبت محیط را که بسیار موردعلاقهٔ قارچ‌ها است، کاهش می‌دهد. باز گذاشتن لای در و پنجره نیز می‌تواند تا حدودی کار فن را انجام دهد و از رطوبت محیط، کم کند. قارچ‌ها در گوشه و کنارهای مرطوب رشد می‌کنند؛ بنابراین خوب است حداقل هفته‌ای یک‌بار اطراف سینک ظرف‌شویی، وان و توالت را رطوبت‌زدایی، تمیز و خشک کنید.
 
 
2.
ممنوعیت استفاده از خوشبوکننده‌های هوا در خانه: برخی خوشبوکننده‌های هوا، ترکیبات آلی فراری منتشر می‌کنند که می‌تواند موجب تشدید مشکلات تنفسی و بروز سردرد در افراد مستعد شود.


3.
یخچال خانه را خوب تمیز کنید: مراقب باشید که یخچال خانه رطوبت نگیرد و زمانی که آن را تمیز می‌کنید، توجه ویژه‌ای به واشرهای در یخچال داشته باشید؛ زیرا آن‌ها محیط مناسبی برای رشد قارچ هستند.


4.
نصب یک فن تهویه، بالای اجاق‌گاز: نصب فن تهویه در بالای اجاق‌گاز نیز روش دیگری برای ضد آلرژی کردن خانه محسوب می‌شود. این فن، بو و بخارات ناشی از پخت و سرخ کردن غذا را از آشپزخانه خارج می‌کند. ایجاد بو و بخارات حاصل از سرخ کردن غذا، اجتناب‌ناپذیر است و باعث بروز آلرژی شود.

 

۵. لوله‌هایی را که چکه می‌کنند، نادیده نگیرید: حتی چکه کردن یک قطرهٔ کوچک از لوله‌های زیر سینک ظرف‌شویی که در خیلی از آشپزخانه‌ها یک اتفاق طبیعی است، می‌تواند موجب تشکیل قارچ شود؛ بنابراین تعمیر لوله‌های آبی که چکه می‌کنند هم به کاهش بروز آلرژی در اهالی خانه کمک کند.


6.
ذخیرهٔ سالم مواد خوراکی: ذخیرهٔ سالم مواد خوراکی، از دیگر راهکارها برای ضد آلرژی کردن خانه است. ذخیرهٔ مواد خوراکی در قوطی‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای، باعث می‌شود که حیوانات موذی نتوانند به مواد خوراکی درون آن‌ها دسترسی پیدا کنند. درنتیجه از ورود به خانه منصرف می‌شوند. این موجودات، انبوهی از آلودگی‌ها را با خود به خانه می‌آورند.


۷.
انتخاب پرده‌های قابل‌شست‌وشو برای پنجره: انتخاب پرده‌هایی که به‌راحتی شسته می‌شوند، کمک می‌کند تا در فواصل زمانی کوتاه‌تری تن به شست‌وشوی آن‌ها دهید که برای ضد آلرژی کردن منزل لازم است؛ چون پرده‌ها به‌راحتی ذرات گردوغبار و آلودگی‌ها را به خود جذب می‌کنند.

انتخاب رویهٔ قابل‌شست‌وشو به‌عنوان روکش مبل، خرید یک جاروبرقی قوی که بتواند به‌طور کامل گردوغبارها را ببلعد، کنترل دمای خانه و جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد آن، گردگیری مرتب خانه و وسایل و لوازم درون آن، نصب فیلتر در سیستم‌های هوایی خنک‌کننده و گرم‌کنندهٔ خانه، بسته‌بندی لوازم غیرضروری خانه در جعبه‌های پلاستیکی، تعمیر نشتی‌هایی که به دیوارهای خانه نفوذ پیدا کرده است، جرم‌زدایی ناودان‌های خانه، شست‌وشوی اسباب‌بازی‌های کودکان، درآوردن کفش‌ها خارج از خانه و بیرون نگه‌داشتن آن‌ها، شست‌وشوی مخزن و فیلتر آکواریوم دست‌کم برای یک‌بار در ماه، آب ندادن زیاد به گلدان‌های آپارتمانی (به‌عبارت‌دیگر باید به گلدان‌ها به حدی آب داد که در زیرگلدانی جاری نشود)، فاصله گذاشتن میان پرینتر و میز کار به‌گونه‌ای که هر دو آن‌ها در یکجا نباشند و استفاده از مواد پاک‌کنندهٔ طبیعی به‌جای مواد شیمیایی برای تمیز کردن خانه از دیگر راهکارها برای ضد آلرژی کردن خانه است.

منبع: ماهنامه خانه خوبان