امید های آینده
  • 7311
  • 171 مرتبه
اعترافات غربی

اعترافات غربی

1400/09/06 09:39:21 ق.ظ

نگاهی به تفسیر متفکران مشهور غربی در مورد آثار نماز

 

اشاره:

در طول تاریخ، اسلام و آداب‌ورسوم و اعمال این دین آسمانی، کانون توجه متفکران و دانشمندان غربی و مستشرقین بوده است.

همیشه دستورات دقیق اسلام دانشمندان سرسخت مسیحی و حتی یهودی را ناچار به اعتراف می‌کند تا لب به ستایش از اسلام باز کنند.

خالی از لطف نیست که نظر چند نفر از متفکران و صاحب‌نظران غربی را درباره آثار نماز بخوانیم.

 

الکسیس کارل (1873 ـ 1944 م) نویسنده مشهور کتاب انسان موجود ناشناخته

دعا و نماز قوی‌ترین نیروی است که انسان می‌تواند تولید کند. نیرویی که چون قوه جاذبه در زمین وجود حقیقی و خارجی دارد.
خود من، در حرفه پزشکی مردانی را دیده‌ام که پس از آن‌که تمام معالجات دیگر در حال آنان، مؤثر واقع نشده بود، به نیروی نماز و دعا از بیماری رهایی یافتند. دعا و نماز چون رادیوم، یک منبع نیرویی مشعشعی است که خودبه‌خود تولید می‌شود. از راه دعا و نماز انسان می‌کوشد نیروی محدود خود را با متوسل شدن به منبع نامحدود تمام نیروها افزایش دهد.

وقتی‌که ما دعا و نماز می‌خوانیم، خود را به قوه محرکه پایان‌ناپذیری که تمام کائنات را به‌هم‌پیوسته است متصل و مربوط می‌کنیم.

هر وقت ما با شور و حرارت خداوند را در دعا و نماز مخاطب می‌سازیم، هم روح و هم جسم خود را به وجهی احسن تغییر می‌دهیم. غیر ممکن است مرد یا زنی تنها برای یک لحظه به دعا و نماز بپردازد و نتیجه مثبت و مفیدی از آن نگیرد.

 

پروفسور ژول لابوم (1791 ـ 1868 م) پژوهشگر علوم اسلامی

اسلام واسطه میان انسان و خدا را از میان برد و برای اولین بار ایجاد ارتباط مستقیم را میان دو قطب اعلام کرد. در پذیرش عبادت و نماز لازم نیست که شخص از یک گروه مشخص مقام وساطت را میان مردم و خدا داشته باشد، بلکه هر انسانی می‌تواند خودش اعمال عبادی را انجام دهد.

نمازهای پنج‌گانه از مظاهر همبستگی مذهبی است. آن‌گاه که بانک توحید در فضای شهرهای اسلامی طنین می‌افکند، مسلمانان با شنیدن آهنگ آسمانی اذان در دل روز یا شب هنگام، به‌سوی مراکز نیایش با آفریدگار هستی‌بخش می‌شتابند. این شیفتگان ایمان به خدا، در هر نقطه از جهان و از افق‌های دور دست روی خود را به‌سوی نقطه‌ای واحد و کانونی مشترک، یعنی کعبه که در قلب مکه جای دارد می‌گردانند.

 

ویل دورانت (1858 ـ 1928 م) مورّخ و دانشمند شهیر آمریکایی

چه خوش‌آهنگی است صدای مؤذن در گوش مسلمان و غیر مسلمان که این جان‌های محبوس در پیکر خاکی را از فراز هزاران مسجد دعوت می‌کند که به‌سوی بخشنده زندگی و عقل توجه کنند و به جان با او پیوند گیرند.

 

پروفسور توماس هایس لوپ

مهم‌ترین مطلبی که من در طول چندین سال تجربه و آزمایش به دست آورده‌ام، این است که بهترین وسیله برای درمان بی‌خوابی نماز است.

با این قید که من پزشکم این سخن را می‌گویم که نماز بهترین وسیله‌ای است که تاکنون برای توسعه اطمینان و تسکین اعصاب و آسایش و نشاط شناخته شده که زمینه بی‌خوابی را برطرف می‌کند و به عبارت دقیق‌تر، مهم‌ترین وسیله ایجاد آرامش در روان و اعصاب انسان نماز است.

 

دانشمند شهیر اروپایی، آقای هیل

از روزی که اسلام ظاهر شد، نماز یگانه شعار اسلامی به صورت یک ضرورت درآمد. ارتباط این نماز با مسیحیت و یهودیت هر چه باشد نیروی خاص و اهمیتی فوق‌العاده در بین مسلمانان پیدا کرد و بعدها به صورت نماز جماعت به اقتدای امامی که اغلب خود محمد 9 بود اقامه می‌شد. هرکسی به هنگام نماز جماعت، اجتماع مسلمانان را مشاهده کند که برای نماز صف بسته‌اند و با نظام خاصی در کمال وقار و با طرز حیرت‌انگیزی رکوع و سجود می‌کنند، به شگفتی درمی‌آید و آثار تربیتی آن را در روان مسلمین از همان روزهای نخستین درک خواهد نمود.

کافی است که ما نقش نماز را مورد بررسی قرار دهیم که چه تأثیر مهمی در بیدار کردن روح نظم و حفظ نظام داشته. آن‌گاه به‌خوبی درمی‌یابیم که در حقیقت نماز برای مسلمانان مانند یک آموزش نظامی بوده است و همین نظم مسلمانان در نماز، روح وحدت و یگانگی را در میان مسلمانان زنده کرده.

 

هراس لیف دانشمند مشهور اروپائی

هیچ چیز در این عالم مرا قانع نمی‌سازد که کدام یک از ادیان آسمانی دعوت به مساوات در میان مردم می‌کند. من بسیاری از کلیساها و معبدها را دیده‌ام و دیده‌ام که در همان‌جاها هم مساوات برقرار نیست و طبیعتا معتقد بودم که باید همین تبعیض در داخل معابد اسلامی هم حکم‌فرما باشد. ولی هنگامی که در روز عید فطر، در مسجدی در «ووکنج» در لندن، ملاحظه کردم که عالی‌ترین نوع مساوات در میان مسلمانان وجود دارد، حیرت‌زده شدم. من دیدم که نژادهای مختلف و شخصیت‌های عالی، در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و برادرانه مشغول عبادت و نماز هستند.

تا آن روز چنین صحنه‌ای ندیده بودم. در آنجا دیدم که یک نفر رعیت از بلاد «ممباسا» با یک نفر از رجال سیاست و یا از بزرگان دولت «مصر» با هم مصافحه (روبوسی) می‌کنند و هرگونه تشریفات طبقاتی برچیده شده است. هیچ کس در هیچ مقامی، از ایستادن در کنار دیگران برای نماز ناراحت نیست. صف‌ها کاملا منظم و همه در یک ردیف ایستاده‌اند، زیرا آنجا امتیازی نیست و همه در پیشگاه خداوند برابرند. هیچ کس را بر دیگری برتری نیست. هنگامی که پیشوا و امام مسجد مسلمانان به من گفت که به عقیده مسلمانان همه انبیاء بر حق بودند و کتاب‌های آن‌ها از جانب خداوند است، گمان کردم گوشم بد شنیده است! زیرا این سخن اولین باری بود که از یک رهبر دینی چنین سخنی را می‌شنیدم. ازاین‌رو دیگر برای من شکی باقی نماند که دین اسلام صلاحیت دارد که دین جهانی باشد.

منبع: مجله دیدار آشنا