حریر حیا
  • 7439
  • 133 مرتبه
پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون حجاب

پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون حجاب

1401/02/22 01:25:58 ب.ظ

سؤال اول: مگر رنگ مشکی گرما را بیشتر جذب نمی‌کند و مگر پوشیدن لباس بارنگ مشکی مکروه نیست؛ از این گذشته در فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها نیز، ما زنان بزرگ اسلام را با چادر سفید نشان می‌دهیم؟، پس چه لزومی دارد که زنان چادر مشکی به سر کنند؟

پاسخ: اولاً؛ اسلام برای حجاب، طرح و رنگ خاصی را معین نکرده و فقط حدود پوشش را مشخص نموده و هدف پوشاندن زینت‌ها و برجستگی‌های بدن بوده است؛ نه اینکه آن حجاب حتماً چادر و یا حتماً با رنگ مشکی باشد، بلکه افراد هر منطقه و مکانی، خود، نوع حجاب را معین و انتخاب می‌کنند. بااین‌همه، چادر بهترین حجاب و پوشش برای زن است.

خانم مرضیه حدیده‌چی (دباغ) می‌گوید: «نظر امام در مورد حجاب روشن است. وقتی من از فرانسه آمدم، هنوز مانتو و شلوار تنم بود. در تهران که پایم صدمه دیده بود، با عصا راه می‌رفتم. با مانتو و شلوار خدمتشان رسیدم تا گزارش بدهم. فرمودند: «شما چادر ندارید؟ بگویم احمد برایتان چادر بخرد؟» گفتم: «نه حاج‌آقا! چادر دارم! اما چون به کوه می‌رفتم و اسلحه روی دوشم بود و فشنگ به کمر و قمقمه به پهلویم آویزان بود و گاهی نیز سه‌پایه تیربار را روی دوش می‌گرفتم، چادر سر کردن برایم خیلی مشکل بود.» فرمودند: «چادر برای زن بهتر است.» من از همان‌جا آمدم و چادرم را سر کردم و دیگر برنداشتم.» (1)

لذا توجه کنیم که امام خمینی (رحمه‌الله) با این وضعیت خاص خانم دباغ، بازهم به ایشان توصیه نمودند که چادر به سر کنند که برای زن چادر را بهتر می‌دانستند.

ثانیاً: درست است که لباس رنگ مشکی، پوشیدنش مکروه است، ولی حدیثی از حضرت رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) است که «مکروه است سیاه، مگر در سه چیز در موزه (چکمه) و عمامه و عبا» (2) و چادر هم برای زن تقریباً همان کار عبا را می‌کند. علاوه بر این، بهترین حجاب آن است که وقار و سنگینی زن را در برابر نامحرم برساند و او را بیشتر از آسیب‌های اجتماعی حفظ کند و رنگ مشکی بیشتر این فایده و خاصیت را دارد. همچنان که شاهدیم حتی شخصیت‌های بزرگ سیاسی با ماشین‌های به رنگ مشکی رفت‌وآمد می‌کنند و یا حتی کعبه را با پرده‌ای مشکی می‌پوشانند، چون وقار و سنگینی و عظمت خاصی به آن می‌بخشد.

ثالثاً: شاید دلیل اینکه زنان بزرگ صدر اسلام در فیلم‌ها اکثراً با چادر سفید نشان داده می‌شوند، این است که رنگ سفید، نماد نورانیت و معنویت آن بانوان بزرگ باشد. این بدان معنی نیست که حجاب آنان الزاماً در آن زمان به رنگ سفید بوده است و نه مشکی - البته احادیثی هم داریم که وقتی آیه حجاب نازل شد، زنان انصار با چادر سیاه بیرون می‌آمدند (3) آری، همان‌طور که گفتید، رنگ مشکی، گرما را بیشتر جذب می‌کند و در فصل گرما تحمل آن مشکل است؛ ولی باید توجه داشت که زنانی که این سختی و آزار را تحمل می‌کنند، خود را بیشتر از سختی و آزار بیماران اجتماعی که دلی ناپاک و چشمی هرزه دارند، در امان می‌دارند؛ تحمل گرما بسیار آسان‌تر از تحمل آزار این‌گونه افراد است، گذشته از این‌ها، آنان برای اطاعت بهتر حکم خدا این سختی را متحمل می‌گردند؛ باشد که ان‌شاءالله از گرما و سوزندگی آتش جهنم نیز در امان باشند.


پی‌نوشت‌ها:

1. کتاب «پا به‌پای آفتاب» ج 1، ص 336، چاپ اول، از: امیررضا ستوده

2. کتاب «حلیة المتقین» فصل «در بیان آداب جامه پوشیدن» ص 8، از: علامه مجلسی

3. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) هم این روش را عملاً تأیید کرده‌اند. در ترجمه تفسیر المیزان از «محمدباقر موسوی همدانی»، ج 32، ص 231

منبع: مجله دیدار آشنا

اخبار مرتبط