کاربر گرامی  خوش آمدید ... ( ورود  \ ثبت‌ نام  )
امروز: یک شنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 ساعت: 
گلهای نوشکفته
  • 1285
  • 272 مرتبه
پانزده رجب روز تغییر قبله مسلمین

پانزده رجب روز تغییر قبله مسلمین

06/31/1398

آیه تغییر قبله

آیه 144 سوره مبارکه بقره بر تغییر قبله دلالت دارد که می‌فرماید: «قَدْ نَری تَقَلُّبَ وَجْهِکَ فِی السَّماءِ فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها فَوَلّ‌ِ وَجْهَکَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ حَیْثُ ما کُنْتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَکُمْ شَطْرَهُ وَ إِنَّ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ لَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ مَا اللّهُ بِغافِلٍ عَمّا یَعْمَلُونَ»

 «نگاه‌های انتظارآمیز تو را به‌سوی آسمان (برای تعیین قبله نهایی) می‌بینیم! اکنون تو را به‌سوی قبله‌ای که از آن خشنود باشی، بازمی‌گردانیم. پس روی خود را به‌سوی مسجدالحرام کن! و هر جا باشید، روی خود را به‌سوی آن بگردانید! و کسانی که کتاب آسمانی به آن‌ها داده شده، به‌خوبی می‌دانند این فرمانِ حقی است که از ناحیه پروردگارشان صادر شده؛ و در کتاب‌های خود خوانده‌اند که پیغمبر اسلام، به‌سوی دو قبله، نماز می‌خواند و خداوند از اعمال آن‌ها (در مخفی داشتن این آیات) غافل نیست.»


قدس

قدس به معنای پاک و منزه است و مسجد مشهوری است که آن را به نام مسجدالاقصی می‌شناسیم. این مسجد در طول تاریخ چند بار توسط مسیحیان و متقابلاً مسلمانان فتح شد؛ اما امروزه مسلمانان فلسطین در آنجا رفت‌وآمد می‌کنند و نماز می‌خوانند (البته با تحمل ظلم و ستم‌های زیادی که از صهیونیست‌های اشغالگر قدس می‌بینند). مسجدالاقصی در سرزمین فلسطین واقع شده و زمانی اولین قبله مسلمین بود. این مکان مقدس همان‌جایی است که پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه وآله) ازآنجا به آسمان عروج کرد و این واقعه به نام معراج پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) معروف است.

 

کعبه

کعبه همان‌طور که از نامش پیداست خانهٔ ساده و مکعبی شکل است که از قدیم مورداحترام و اهمیت بوده و در زمان‌های بسیار دور توسط حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) و پسرش اسماعیل (علیه‌السلام) مرمت و بازسازی شد و مظهر یکتاپرستی گردید؛ اما به‌تدریج مردم بت‌پرست بت‌های خود را درون آن قرار دادند و به پرستش آن‌ها پرداختند ولی با ظهور دین اسلام و فتح مکه توسط پیامبر (صلی‌الله علیه وآله) همهٔ بت‌ها شکسته و به دور ریخته شد و ازآن‌پس اهمیت خود را بازیافت و کعبه، قبله مسلمانان جهان گردید و تمام مسلمانان به‌سوی قبله و یا همان خانهٔ خدا نماز می‌گزارند.

 

 

منبع: کتاب‌ «خانه‌های نورانی»

اخبار مرتبط
ثبت سفارش
تعداد
عنوان