اخلاق عملی

  • 6091
  • 176 مرتبه
متمول‌ها را رها کن!

متمول‌ها را رها کن!

1399/08/11 10:25:08 ق.ظ

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی (رحمه‌الله)

 

در امور مادی به کسانی نگاه کنید که پایین‌تر از شما هستند؛ چراکه اگر انسان به زندگی کسی که پایین‌تر از او قرار دارد نگاه کند، هیچ‌گاه حس زیاده‌طلبی در او زنده نمی‌شود؛ بلکه حس قناعت در او زنده می‌گردد. اگر انسان در امور دنیایی و مادی به مافوق خود نگاه کند، حس زیاده‌طلبی در او زنده می‌شود.

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیکَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَیاةِ الدُّنْیا لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَ رِزْقُ رَبِّکَ خَیرٌ وَ أَبْقَی‌؛ مبادا که به‌خاطر دنیا، چشمت به همسران ایشان باشد؛ زیرا روزی پروردگارت، بهترین روزی و همیشگی است».

در ذیل این آیه، روایتی از امام باقری نقل شده که حضرت فرمودند: «بپرهیز از اینکه نگاهت را به کسی بیفکنی که ازنظر امور مادی، برتر از تو است.»

پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «خوشا به حال کسی که ازلحاظ معنوی به اسلام راهنمایی شده و ازنظر مادی نیز، معیشتی به مقدار کفاف دارد و به آن قانع شده است.»

وقتی ابوذر از پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله) تقاضا می‌کند که حضرت به او سفارشی بفرمایند، پیغمبر می‌فرمایند: «ازنظر مادی به کسی نگاه کن که پایین‌تر از تو است و به مافوقت نگاه نکن. اگر به پایین‌تر از خود نگاه کنی، جنبه سازندگی دارد و اگر به مافوق خود نگاه کنی، نقش تخریبی و سوء اثر دارد»؛ لذا این‌یکی از راه‌هایی است که جهت پدید آمدن بینش کفاف‌خواهی در انسان توصیه می‌شود.

منبع: ماهنامه خانه خوبان