اخلاق عملی

  • 6226
  • 133 مرتبه
اختیار دوتا بادام را نداریم

اختیار دوتا بادام را نداریم

1400/05/13 01:39:09 ب.ظ

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی (رحمه‌الله)

 


یادم می‌آید بچه بودم و به تهران آمده بودم. در خیابان خراسان، مسجدی به نام مسجد لرزاده بود که آقایی به نام آقا شیخ علی‌اکبر برهان آنجا امام جماعت بود، منبر می‌رفت و حوزهٔ طلبگی هم داشت. عده‌ای از علمای فعلی کشور شاگردهای ایشان هستند.

آن‌وقت‌ها من بچه بودم، اما این جمله را از ایشان یاد گرفتم؛ خدا رحمتش کند. می‌گفت: «دعا کنید «دیگ شهوت» جوش نیاید. وقتی جوش آمد، دیگر نمی‌شود خاموشش کنید. تا جوش نیامده فکری کنید!»

وقتی غرایز به هیجان افتاد، دیگر کنترل کردن آن خیلی سخت است. وقتی غریزه تحریک شد و پای عمل رسید، دیگر نمی‌شود بگویی من می‌خواهم کنترل کنم! خیلی مرد می‌خواهد. خیلی مشکل است. برای اینکه بتوانید غرایزتان را کنترل کنید، راهش این است که پیشگیری بکنید. ازآنجاهایی که زمینهٔ تحریک را فراهم می‌کند، فرار کنید و مانع ایجاد کنید. خود قرآن، بهترین راهش را هم یاد داده است؛ اینکه چشمتان را کنترل کنید. اگر انسان، نگاه کردن را تمرین کند و کمتر نگاه کند، به هیچ جایی برنمی‌خورد. خیلی عیب است که انسان اختیار دوتا بادام که در صورتش هست را نداشته باشد؟ خیلی حرف است. آن‌وقت می‌خواهد اختیار عالم را داشته باشد! خدا دوتا بادام کوچک در صورتت گذاشته، اختیار این را نداری، چگونه می‌خواهی اختیار عالم را داشته باشی؟! چگونه انتظار داری خدا اختیار عالم را دست تو بدهد؟!

منبع: ماهنامه خانه خوبان