معارف قرآن
  • 5864
  • 230 مرتبه
نکاتی درباره سلامتی در قرآن

نکاتی درباره سلامتی در قرآن

1398/11/30 01:36:46 ب.ظ

نکاتی درباره سلامتی در قرآن که انشاء الله بتوانیم آن را کاربردی در زندگی اجرا نماییم.

 

۱. بخورید و بیاشامید؛ اما به‌اندازه کافی و لازم؛ زیرا پرخوری و زیاده‌روی، سلامت شما را به خطر می‌اندازد؛ (اعراف/۳۱).

۲. همه دردها و ناراحتی‌های خود را می‌توانید با قرآن ریشه‌کن سازید؛ قرآن بخوانید و به آن عمل کنید و با روح قرآن مرتبط و هم‌نوا گردید تا همه سیستم‌های روح و جسم شما در تعادل مطلوب خود قرار گیرند؛ (یونس/۵۷ و اسراء/۸۲).

۳. در فرهنگ قرآنی، این خداوند است که بیماری‌ها را شفا می‌دهد و دیگران، وسیله و واسطه‌اند؛ (شعرا/۸۰).

۴. اصل اول در سلامتی و صحت غذاها به فرموده قرآن، آن است که حلال و پاکیزه باشند.

این‌گونه غذا، می‌تواند مقدمات سلامتی را در بدن انسان فراهم نماید؛ اما اینکه یک ماده خوراکی واحد با ترکیبات غذایی ثابت و مشخص، در اثر حلال یا حرام بودن، دارای آثار متفاوتی بر سلامت انسان گردد، بحث علمی بسیار عمیقی می‌طلبد؛ (نحل/۱۱۴ و بقره ۱۶۸). حلال یعنی چیزی که ممنوعیت شرعی ندارد و طیب یعنی چیزی که موافق طبع سالم انسانی باشد.

۵. بهترین نحوه تغذیه برای سلامت انسان که مورد سفارش قرآن کریم است، خوردن صبحانه و شام است؛ یعنی غذای روزانه در دو وعده اصلی در اول روز و آخر روز صرف گردد. این شیوه غذا خوردن بهشتیان است که در سوره مریم، آیه ۶۲ آمده است.

۶. به‌فرمان قرآن، مؤمنان شایسته‌ترین افراد در استفاده از نعمت‌های الهی – مانند غذاهای پاکیزه – می‌باشند. خداوند می‌فرماید: چه کسی این غذاهای پاکیزه را بر شما حرام کرده است؟ این‌ها زیبایی‌های زندگی دنیاست که خداوند برای بهترین بندگانش خلق نموده است. پس از نعمت‌های خداوند استفاده کنید؛ (اعراف/۳۲ و مائده/۸۷ و ۸۸). به قول امام علی (علیه‌السلام)، خداوند همان‌قدر از حرام شمردن آنچه حلال نموده است، ناراحت می‌شود که حرام او را نادیده بگیرید و مانند یک امر حلال انجام دهید.

۷. جالب است بدانید که خداوند مستقیماً در قرآن به خوردن گوشت و ماهی و میوه اشاره می‌کند و آن‌ها را از نعمت‌های زندگی‌بخش الهی برمی‌شمارد و از ما می‌خواهد که از آن‌ها بخوریم که به ترتیب در سوره مائده آیه ۱ و ۹۶، سوره نحل، آیه ۱۴ و سوره مؤمنون آیه ۱۹ آمده است.

۸. مسئله خوراک در قرآن، آن‌قدر مهم است که در یک آیه مستقیماً فرمان داده شده است که انسان با دقت و تأمل در غذایی که می‌خورد، بنگرد؛ (عبس/۲۴)؛ یعنی اینکه یک انسان قرآنی، باید در نحوه تغذیه خود، نهایت دقت را داشته باشد.

۹. خداوند در قرآن کریم خواب را یکی از عوامل سلامت و آرامش روح انسان برمی‌شمارد و آن را نعمتی قابل‌ستایش و آیه‌ای از آیات اعجاز آمیز الهی معرفی می‌کند؛ (روم/۲۳ و فرقان/۴۷).

۱۰. آیا می‌دانید در فرهنگ قرآنی، سخت‌ترین و ناگوارترین بیماری‌ها چیست؟ قرآن مستقیماً به این بیماری اشاره نموده، آن را نام می‌برد. این بیماری، مرض قلب یا بیماری دل نام دارد؛ چون وقتی روح و دل فردی به این بیماری گرفتار شد، از شنیدن و دیدن و درک حقایق عاجز می‌شود و این بدترین وضعی است که یک انسان پیدا می‌کند؛ (اعراف/۱۷۹ و توبه/۱۲۵).

اخبار مرتبط