مراسمات

  • 8636
  • 119 مرتبه
همایش دکتر صادقیان (بهمن 1401)

همایش دکتر صادقیان (بهمن 1401)

1401/11/30

دکتر صادقیان در نشست تخصصی با موضوع همسویی والدین در تربیت فرزندان، پس از بیان اقسام خانواده ها و روش های تربیتی و تأکید نسبت به اهمیت قانون گذاری و شیوه اجرای آن، به موضوع حیطه های تربیتی با مثال های کاربردی پرداخت.

وی گفت: در سبک زندگی توحیدی و برای یک رشد سالم، وظیفه‌ی والدین بستر سازی است که در برخی مسائل خود فرزند باید رشد کند، و در برخی دیگر زمینه و بستر، مورد نیاز است.

ایشان در نظر گرفتن استعداد و توان فرزندان را در مسیر تربیت حائز اهمیت دانست. 

این استاد روانشناس، در این جلسه‌ تربیتی از والدین خواست که اهداف و برنامه عملیاتی خود را برای رسیدن به هر حیطه، مشخص و شفاف کنند. زیرا که طبق گفته روانشناسان اکثر افراد دغدغه تغییر دارند ولی برای تحقق آن‌ها قدمی برنمی‌دارند.

استاد صادقیان بیان داشت: درمورد حیطه ایمانی و اعتقادی، طبق دستور الهی بر عهده ماست که بنده تربیت کنیم و این امر از زمان انعقاد نطفه چه بسا قبل از آن مورد توجه است. در حیطه اجتماعی، توانایی نه گفتن به خواسته های غیرمنطقی و اعتماد به توانمندی هایی که خدا به ما داده است، از نمونه های پر اهمیت می باشد.

از دیگر حیطه های بسیار مهم، حیطه عاطفی بیان شد که یعنی دیگران را دوست داشته باش و دوست داشتن دیگران را بپذیر!

این مشاور خانواده، ضمن حیاتی دانستن حیطه جنسی در شرایط امروز جامعه بیان کرد: اینکه فرزند، جنسیت خودش را بشناسد و بپذیرد و قدردان جنسیتش باشد از نکات قابل توجه است. همچنین به والدین تأکید کرد در زمینه انقلاب جنسی که سرچشمه و منشأ آن هلند است، بیشتر و جدی تر مطالعه داشته باشند. در اهمیت حیطه اخلاقی همین کافیست که اکثر اهل بهشت آدم های باایمان و خوش اخلاق هستند و قدرت بیان احساسات و مهارت های ارتباط موثر از جمله موارد این حیطه است. اگر نشانه های اضطراب را در فرزند خود مشاهده کردید، جدی بگیرید؛ زیرا که هیجانات واقعی هستند و پیدا کردن ریشه و تلاش برای درمان وظیفه هر والدی است.

حیطه جسمی و ورزشی، حیطه علمی، هنری، هوش و خلاقیت و اقتصادی سایر حیطه های تربیتی بود که به صورت مختصری به آنها پرداخته شد.

سخنران جلسه در پایان به والدین تأکید داشت که: پس از این جلسه‌، پنج تصمیم مهم بگیرید و در این زمینه باتوجه به اینکه در ایام ماه مبارک رجب و نزدیک عید بزرگ مبعث هستیم، لازم است به این مناسبت در شیوه تربیتی پیامبر اسلام برای کسب فضایل اخلاقی و نهادینه سازی آن‌ها در کانون خانواده تأمل، جدیت و تلاش بیشتری داشته باشیم.

کتاب های مهارت های زندگی، خلاقیت کودکان، با پرخاشگری کودکم چه کنم؟ تقویت هوش هیجانی، خانه روابط سالم «گاتمن»، از جمله منابع ارزشمندی بود که به منظور مهارت افزایی به مخاطبین معرفی شد.

خاطرنشان می شود این جلسه تربیتی چهارمین جلسه از سلسله جلسات ویژه والدین طرح خصوصی موسسه شمیم خانواده آسمانی می باشد که روز گذشته به همت واحد آموزش این مرکز برگزار گردید.